Ви є тут

Головна » Факультети » Машинобудівний

Кафедра технології авіаційних двигунів

Емблема кафедри «Технологія авіаційних двигунів»

Кафедра «Технологія авіаційних двигунів» (ТАД)

Рік початку діяльності: 2005

 

Керівництво:

Завідувач кафедри: д.т.н, професор Павленко Дмитро Вікторович

Навчальні лабораторії та майстерні:

  • Навчальна лабораторія двигунів гелікоптерів та літаків
  • Навчальна лабораторія новітніх технологій та комп’ютерного проектування

Спеціальність:

134 – «Авіаційна та ракетно-космічна техніка», освітньо-професійні програми:

«Авіаційні двигуни та енергетичні установки»
«Технології виробництва авіаційних двигунів та енергетичні установки»

Підготовка здійснюється за освітніми ступенями бакалавра, магістра і доктора філософії

 

Контактні дані:

адреса кафедри: вул. Жуковського 64, м. Запоріжжя, Україна, 69063
аудиторія (кабінет): 16
тел.: +380(61)7698269
e-mail: kafedra_tad@zntu.edu.ua

Шановні стейкхолдери!
До Вашої уваги проєкти освітньо-професійних програм на 2022-2023 навчальний рік. Ваші побажання та рекомендації щодо їх покращення Ви можете надсилати протягом року на електронну адресу: kafedra_tad@zntu.edu.ua. Контактний телефон у разі виникнення запитань: +380(61)7698269.
 
Проєкти освітньо-професійних програм на 2022-2023 навчальний рік
 
Назва освітньо-професійної програми: «Авіаційні двигуни та енергетичні установки»
Галузь знань: 13 Механічна інженерія
Спеціальність: 134 Авіаційна та ракетно-космічна техніка
Рівень вищої освіти: перший (бакалаврський)
Ступінь: бакалавр
 
Назва освітньо-професійної програми: «Технології виробництва авіаційних двигунів та енергетичних установок»
Галузь знань: 13 Механічна інженерія
Спеціальність: 134 Авіаційна та ракетно-космічна техніка
Рівень вищої освіти: перший (бакалаврський)
Ступінь: бакалавр
 
Назва освітньо-професійної програми: «Авіаційні двигуни та енергетичні установки»
Галузь знань: 13 Механічна інженерія
Спеціальність: 134 Авіаційна та ракетно-космічна техніка
Рівень вищої освіти: другий (магістерський)
Ступінь: магістр
 
Назва освітньо-професійної програми: «Технології виробництва авіаційних двигунів та енергетичних установок»
Галузь знань: 13 Механічна інженерія
Спеціальність: 134 Авіаційна та ракетно-космічна техніка
Рівень вищої освіти: другий (магістерський)
Ступінь: магістр
 
Назва освітньо-професійної програми: «Авіаційні двигуни та енергетичні установки»
Галузь знань: 13 Механічна інженерія
Спеціальність: 134 Авіаційна та ракетно-космічна техніка
Рівень вищої освіти: третій
Ступінь: доктор філософії PhD

 

Професора Олексія Качана відзначено почесною грамотою

 

       За високий рівень наукових досліджень, за вагомий особистий внесок у розвиток наукової сфери та з нагоди Дня науки почесну грамоту отримав доктор технічних наук, професор, науковий керівник науково-дослідних робіт Качан Олексій Якович.

 


 

Професор Дмитро Павленко - академік АН вищої школи України

 

       Завідувача кафедри ТАД, професора, доктора технічних наук Дмитра Вікторовича Павленка обрано академіком Академії наук вищої школи України (загальнотехнічне відділення). Колектив кафедри вітає колегу і бажає подальших успіхів та наукових досягнень.

 


 

Нагородження до 123-ї річниці університету

 

 

 

    Річниця університету – гарний привід для заохочення співробітників кафедри, які сумлінно та наполегливо працюють над розвитком і покращенням іміджу як кафедри технології авіаційних двигунів, так і привабливості авіаційної спеціальності загалом. Цього року заслужені нагороди отримали старший викладач Ольга Лазарєва та доцент Сергій Уланов.

    За сумлінне виконання обов'язків члена приймальної комісії, активну роботу з абітурієнтами, опанування нових підходів до формування змісту навчальних компонентів освітньо-професійної програми за спеціальністю 134 "Авіаційна та ракетно-космічна техніка", а також запровадження принципово нового підходу до викладання дисципліни "Основи систем автоматичного проектування авіаційних двигунів" відзначено грамотою НУ "Запорізька політехніка" Лазарєву Ольгу Олександрівну.

    За розвиток STEM-освіти в НУ "Запорізька політехніка", формування особистості школярів через розвиток компетентностей, природничо-наукової картини світу, світоглядних позицій і життєвих цінностей з використанням технічних та інженерних знань у галузі авіації відзначено грамотою Департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації Уланова Сергія Олександровича.

    Бажаємо їм натхнення для подальшого професійного зростання та самовдосконалення!

 


 

Захопливий світ авіації:
успішний майстер-клас від кафедри технології авіаційних двигунів

 

    9 грудня 2023 року на кафедрі технології авіаційних двигунів Національного університету "Запорізька політехніка" у рамках Дня відкритих дверей відбувся захоплюючий майстер-клас – "Пригода у світі авіаційних таємниць".

    Гості майстер-класу – учні шкіл, студенти коледжів та наймолодші ентузіасти – мали чудову можливість доторкнутися до складних аспектів авіації завдяки простим та цікавим поясненням. Як літак піднімається у повітря? Як працює авіаційний двигун? З яких елементів він складається? Відповіді на ці та інші запитання дізнались учасники майстер-класу.

    Особливість заходу полягала у можливості відвідувачів доторкнутися та покрутити справжні авіаційні двигуни, а також потримати у руках їх агрегати та деталі. Бажаючим запропонували позмагатися у кмітливості та уважності. Кафедра подбала і про невеликі заохочувальні призи для тих, хто брав активну участь.

    Такий захід не лише розкрив таємниці авіаційної техніки, але й надав можливість учасникам відчути себе частиною цього захоплюючого світу. Кафедра технології авіаційних двигунів висловлює подяку усім, хто взяв участь, та сподівається на подальшу зацікавленість у вивченні та розвитку авіаційної техніки.

 


 

Успішний старт: розпочався захист магістерських робіт на кафедрі ТАД

 

    На кафедрі технології авіаційних двигунів відбувся перший у цьому році захист магістерських дипломних проєктів, де студенти продемонстрували високий рівень знань та технічних навичок. Зокрема, свої кваліфікаційні роботи представили: Олег Шеремет, Юрій Черній, Дмитро Тищенко, Олександр Погорілий, Олександр Пода, Артем Младенов, Григорій Карась та Олексій Зеленський. Четверо здобувачів отримали оцінку «відмінно». Студенти відповідали на питання членів комісії та отримували цінні поради для подальшого розвитку своїх проєктів. Експерти високо оцінили роботи за їх високий технічний рівень та потенціал для впровадження у виробництво.

    Відео захисту магістерських робіт можна подивитись за посиланням: https://drive.google.com/file/d/1x1wuq32H3bUlaJSMkyi_3SwGxLeMDY09/view

 


 

Стажування у Дартмутському університеті

 

      

    У 2023 році завідувач кафедри технології авіаційних двигунів, професор Дмитро Павленко пройшов піврічне стажування за програмою «Professional Certificate in Applied Data Science» у Дартмутському університеті – одному з найстаріших провідних вишів США. Це стажування забезпечило практичні навички з обробки даних та стратегій їх візуалізації із застосуванням Python, математичної статистики та теорії ймовірностей, побудови математичних моделей, експериментів, дослідження причинно-наслідкових зв’язків, цільового аналізу та машинного навчання. Отримані знання, безсумнівно, сприятимуть підвищенню ефективності досліджень та викладання у галузі авіаційного двигунобудування.

    Одним з надзвичайно корисних аспектів стажування стало знайомство на власному досвіді з особливостями організації та роботи провідних платформ дистанційного навчання. Збалансованість між особистою взаємодією з викладачами та самостійною роботою, яка містила низку видів діяльності – короткі відеопрезентації, текстовий матеріал, різні форми оцінювання: тестування, математичні вікторини, завдання з кодування в режимі реального часу та фінальний проєкт, забезпечила практичну ефективність курсу.

    Застосування набутих знань у подальшому відкриває нові можливості для покращення освітніх програм з матеріалознавства та авіаційних двигунів і розширює горизонти досліджень у науковій сфері. Їх основа буде використана для вдосконалення існуючих освітніх компонентів, які викладаються на кафедрі «Технологія авіаційних двигунів».

 


 

Розширення міжуніверситетської співпраці

 

   10 листопада 2023 року завідувач кафедри технології авіаційних двигунів НУ «Запорізька політехніка», доктор технічних наук Дмитро Павленко та генерал-майор повітряних сил ЗС України, доктор технічних наук, професор кафедри транспортних технологій нашого університету Олексій Котов провели зустріч з ректором Луцького національного технічного університету Іриною Вахович та завідувачем кафедри матеріалознавства Миколою Мельничуком.

   На зустрічі сторони обговорили актуальні питання, пов'язані з викликами, що виникли внаслідок повномасштабного вторгнення російського агресора. Висвітлили перспективи розвитку авіаційної сфери в Україні та обговорили аспекти матеріалознавства, спрямовані на швидке та ефективне відновлення держави.

   Основною метою було визначення нових шляхів співпраці між університетами. Зокрема, сторони домовилися про співпрацю у сфері науки, розвиток внутрішньої академічної мобільності студентів, проведення спільних заходів – конференцій, семінарів, практикумів та симпозіумів, а також про реалізацію спільних проєктів та досліджень. Серед пріоритетних напрямів співпраці – створення та дослідження медичних виробів з титанових сплавів, які зараз вкрай необхідні для відновлення наших військових. Фахівці Луцького національного технічного університету спільно з науковцями нашого університету проведуть дослідження з нанесення спеціальних покриттів на титанові зразки, які мають покращити приживлюваність імплантатів у тілі людини.

   Важливим результатом зустрічі стало підписання Меморандуму про співпрацю між Національним університетом "Запорізька політехніка" та Луцьким національним технічним університетом. Цей документ визначає стратегічні напрями співпраці та рамки для подальших спільних ініціатив та проєктів.

   Кафедра «Технологія авіаційних двигунів» вітає цей важливий крок у розширенні міжуніверситетських зв’язків та впевнена в успішних перспективах спільної роботи.

 


 

 

За межами аудиторії: участь у наукових конференціях

 

 

   9-10 листопада 2023 року відбулась надзвичайно цікава та важлива подія – XII Всеукраїнська науково-технічна конференція з міжнародною участю «ПРОЦЕСИ МЕХАНІЧНОЇ ОБРОБКИ, ВЕРСТАТИ ТА ІНСТРУМЕНТ», у рамках якої проводилися заходи як очно, так і у режимі веб-конференції на базі Державного університету «Житомирська політехніка».

   Співробітники кафедри «Технологія авіаційних двигунів» активно брали участь у конференції, представляючи власні дослідження та обговорюючи актуальні проблеми галузі у живих дискусіях.

   Цьогорічна конференція була особливою, адже об'єднала дослідників як у безпосередньому контакті, так і у віртуальному просторі, що дозволило максимально розширити аудиторію та зробити подію максимально доступною для всіх зацікавлених сторін.

   Наукові форуми відіграють надзвичайно важливу роль у розвитку науки та техніки – сприяють об'єднанню кращих ідей, обміну найновішими дослідженнями та стимулюють розвиток інновацій. Участь у таких заходах розширює кругозір, надає можливість висловити власні ідеї, а також знайти партнерів для майбутніх наукових проєктів.

 


 

Практичний досвід студентів – фундамент успішного початку кар’єри, або як організовано освіту за дуальною формою на кафедрі «Технології авіаційних двигунів»

     Кафедра «Технології Авіаційних двигунів» продовжує працювати з підприємствами-партнерами АТ «Мотор Січ» та ДП «Івченко-Прогрес», які надають можливість студентам спеціальності 134 «Авіаційна та ракетно-космічна техніка» здобувати вищу освіту за дуальною формою.

      Дуальна освіта – це форма здобуття освіти, яка поєднує теоретичну підготовку в закладі освіти з практичною роботою на підприємстві. Ця форма здобуття освіти дозволяє студентам отримати не лише теоретичні знання, а й практичні навички та реальний досвід роботи в своїй галузі. Здобувачі освіти, які навчаються за дуальною формою, вже мають безпосередній контакт з роботодавцями, що дуже часто призводить до підписання контракту на роботу. Однак, у будь-якому випадку, отриманий досвід та навички обов'язково нададуть випускнику вищого навчального закладу перевагу при працевлаштуванні.

     Дуальна освіта є ефективним інструментом підготовки висококваліфікованих фахівців для ринку праці в країнах з високорозвиненою економікою та технологіями. Так дуальна освіта є популярною та довгий час успішно використовується в країнах Західної Європи, таких як Німеччина, Швейцарія та Австрія. Програми дуальної освіти зазвичай зорієнтовані на підготовку фахівців в окремих сферах діяльності.

    Напередодні дня машинобудівника, 22 вересня 2023 року відбулась зустріч доцента кафедри ТАД Бабенко Ольги Миколаївни із заступником начальника конструкторського науково-дослідницького комлексу - Якушевим Юрієм Володимировичем. Він дуже зацікавлений у тісному співробітництві з кафедрою «Технології авіаційних двигунів» Національного університету «Запорізька політехніка», т.я. студенти ще зі студентської лави потрапляють у відділи, де вже працюють інженерами-конструкторами. Вони зможуть отримати практичний досвід та стати висококваліфікованими фахівцями.

   Тож, студенти технологи та конструктори з авіаційних двигунів зацікавились можливістю здобувати освіту за дуальною формою на провідних підприємствах авіамоторобудівної галузі. Так зі  студентами було укладено тристоронні договори на підставі раніше укладених між підприємством та університетом двосторонніх договорів з ДП «Івченко-Прогрес» - згідно договору №83-ЮР від 11.02.2022 р., з АТ «Мотор Січ» - згідно договору №3412/23-Д(МТЦ) від 21.07.2023 р.

   Серед студентів, що виявили бажання навчатися за дуальною формою освіти, є студенти третього курсу: Курта Олексій Сергійович гр. М-612сп, Дузенко Нікіта Олексійович гр. М-712сп, Булгаков Богдан Євгенович гр. М-612сп; четвертого курсу: Носенко Олексій Русланович гр. М-611сп, Мачулян Іван Юрійович гр. М-710, Польнікова Ірина Сергіївна гр. М-710, Папуча Микита Станіславович гр. М-710; та студент першого курсу магістратури: Карчевський Євгеній Павлович гр. М-613м. Це був перший крок, а зараз усі студенти паралельно із навчанням вже працевлаштовані, та здобувають цінний практичний досвід, оскільки в майбутньому пов’язують себе саме з професією інженера-авіадвигунобудівника. Для кожного студента складено індивідуальні плани навчання. Вони тісно спілкуються з викладачами та вже отримали завдання на поточний семестр, що необхідно виконати на підприємстві.

    Отримати практичний досвід та закріпити набуті в ході навчання теоретичні знання очікує Ірина Польнікова. Зокрема, їй цікава робота в команді з інженерами конструкторами, професіоналами своєї справи. Завдяки дуальній формі освіти на практичних прикладах вона зможе оволодіти навичками та використовувати на практиці програмне забезпечення, яке застосовується на ДП «Івченко-Прогрес».

   Олексій Курта мотивований на поглиблення знань та використання цих знань на практицi. Він має бажання освоїти нові передові програми проєктування, а також отримувати знання беспосередньо вiд фахiвцiв з великим досвiдом. Також, це додаткова можливiсть вчитися i заробляти.

  «За час дуальної освіти хочу підвищити рівень своїх знанні у галузі авіаційних двигунів, їх конструкцій. Це корисно і важливо для мене, як для людини, котра працює в авіаційній галузі. Також це буде сприяти підвищенню моєї цінності, як фахівця вцілому», - розповів Євгеній Карчевський, студент першого курсу магістратури.

    Нікіта Дузенко сподівається, що його прикріплять до досвідченого куратора на підприємстві, який проведе екскурсію у всі важливі відділи та цехи, та розповість про усі їх можливості та функції. При виникненні запитань, щоб куратор на підприємстві допомагав розібратися із практичною частиною навчання тих дисциплін, що передбачені індивідуальним планом.

    Разом з тим, студенти націлені у період навчання за дуальною формою освіти вдосконалити знання та здобути професійні навички зі спеціальності 134 «Авіаційна та ракетно-космічна техніка». Завдяки здобутому практичному досвіду вони планують розвинути професійний потенціал, підвищити рівень самооцінки та впевненості в застосуванні набутих знань та навичок.

      Дуальнаа форма освіти – це фундамент успішного початку кар’єри, де можна отримати цінний досвід та виховати достатньо навичок для подальшої роботи у авіаційній сфері.

 

  Бажаємо студентам кафедри «Технології авіаційних двигунів» Машинобудівного факультету успішної реалізації власних очікувань під час практичного досвіду на базі провідних підприємств авіамоторобудівної галузі, а викладачі кафедри ТАД та фахівці провідних підприємств докладуть для цього усіх зусиль!

 


Зустріч з представниками стейкхолдера за спеціальністю 134 «Авіаційна та ракетно-космічна техніка» - провідного підприємства з випуску авіаційних двигунів для літаків та вертольотів, а також промислових газотурбінних установок АТ «Мотор Січ»

   13 жовтня відбулася чергова зустріч представників стейкхолдера за спеціальністю 134 «Авіаційна та ракетно-космічна техніка» АТ «Мотор Січ» зі студентами та керівництвом НУ «Запорізька політехніка». Під час цієї зустрічі обговорювалися питання, пов'язані з дуальною формою навчання та працевлаштуванням. Авіаційне підприємство представляли співробітники управління мотивації персоналу та заступник вертолітного виробництва Богдан Валерійович Ниськородов.

   Ректор НУ «Запорізька політехніка» Віктор Леонідович Грешта звернув увагу студентів на особливості навчання в рамках дуальної форми та відзначив переваги цього підходу як для студентів, так і для роботодавців. Завдяки своїй практичності і вигідності для обох сторін дуальна форма навчання набуває все більшої популярності.

    Варто відзначити, що під час зустрічі роботодавці пропонували робочі місця студентам: навели приклади заробітних плат та надали інформацію про можливості кар'єрного росту. Ця ініціатива сприяє розширенню горизонтів для майбутнього професійного розвитку студентів та створює реальні можливості для їхнього працевлаштування в майбутньому.

   Представники авіаційного підприємства також коротко висвітлили особливості та специфіку роботи підприємства, підкресливши важливі переваги для працевлаштування молодих фахівців. Ця зустріч сприяє налагодженню співпраці між університетом і підприємством, розширюючи можливості для майбутнього професійного розвитку студентів та сприяючи інноваційному росту галузі.

 


Зустріч з представниками головного стейкхолдера за спеціальністю 134 «Авіаційна та ракетно-космічна техніка» - державним підприємством «Івченко-Прогрес» 

   

   За словами директора ДП «Івченко-Прогрес», Генерального конструктора Ігоря Кравченко: «Тісна взаємодія університетів з підприємствами при створенні та вдосконаленні освітньо-професійних програм підготовки студентів є необхідною умовою забезпечення якісного кадрового резерву та запорукою якості освітнього процесу». Цей вислів стає особливо актуальним у випадку, коли стейкхолдером за спеціальністю є таке наукоємне та високотехнологічне підприємство, як конструкторське бюро, яке займається проєктуванням сучасних авіаційних двигунів. Але ж дійсно – неможливо якісно підготувати студентів без чіткого розуміння потреб та завдань підприємства.

   Одним з прикладів тісної взаємодії освіти та промисловості є проведена минулого тижня нарада викладачів кафедри «Технологія авіаційних двигунів» з представниками відділу газодинамічних розрахунків та перспективних розробок. На зустрічі представники кафедри ТАД обговорили з Олександром Єланським питання щодо впровадження в освітній процес навчання студентів за спеціальністю 134 «Авіаційна та ракетно-космічна техніка» сімейства програм німецької компанії GasTurb GmbH при викладанні дисципліни «Основи систем автоматизованого проєктування авіаційних двигунів». Надана німецькою компанією для НУ «Запорізька політехніка» безкоштовна ліцензія на 25 робочих місць дозволить значно покращити якість підготовки студентів. На зустрічі обговорили питання основних кроків при використанні GasTurb для проєктування двигуна, особливості параметричних досліджень, калібрування математичних моделей з використанням результатів натурних випробувань ГТД, обчислення параметрів двигуна на нерозрахункових режимах роботи тощо. За результатами наради внесені зміни до лекційних та практичних занять з дисципліни. Сподіваємось, що ця та наступні зустрічі викладачів з фахівцями в галузі газодинамічних розрахунків двигунів дозволять підвищити якість навчання студентів та забезпечать впровадження програми GasTurb у дипломний проєкт бакалаврів та магістрів.

 


Стажування викладачів кафедри в університеті Кардіффа

    З 7 липня по 5 серпня 2023 року в рамках британсько-української програми твіннінгових грантів у сфері досліджень та інновацій викладачі Національного університету "Запорізька політехніка" пройшли стажування в Університеті Кардіффа. Нашу кафедру представляв професор Дмитро Павленко.

  Перші два тижні містили курси англійської мови та відвідування дослідницьких лабораторій університету. Інтенсивна програма з англійської мови була знайомством з культурою та традиціями Уельсу. Завдяки Даніелю Корнеліусу викладачі нашого університету дізналися багато цікавого як про традиції, що склалися багато століть тому, так і про сучасні культурні особливості. Крім того, в продовження раніше пройденого онлайн-курсу, запропонованого Університетом Кардіффа, Річард Бенсон запропонував додаткові методи викладання англійської мови студентам, а отримана інформація є корисною в цілому і дозволить підвищити ефективність викладання дисциплін та залучити студентів до більш активної взаємодії. Отримані знання сприятимуть більш впевненому спілкуванню в міжнародному академічному середовищі та ефективному викладанню курсів англійською мовою.

    Також співробітники НУ «Запорізька політехніка» відвідали лабораторію випробувань матеріалів, де поспілкувалися з професором Семом Евансом – керівником інженерної школи, про подальші спільні дослідження. Були досягнуті попередні домовленості про проведення різних досліджень матеріалів, розроблених вченими нашого університету. Професор Керол Фезерстоун, керівник науково-дослідної теми "Сталий транспорт та аерокосмічна галузь", коротко представила основні напрями діяльності з проєктування та оптимізації легких конструкцій для аерокосмічної та автомобільної галузей.

   Відбулася зустріч з професором Руді Аллеманном – проректором з міжнародних зв'язків та набору студентів, директором Коледжу фізичних та інженерних наук. Професор Руді Аллеманн висловив свою підтримку нашому університету та висловив зацікавленість у довгостроковій та продуктивній співпраці.

    Візит до Брістольського університету, який є партнером Кардіффського університету, дозволив ознайомитися з основними напрямами їх роботи. Особливу увагу було приділено Лабораторії досліджень композитних матеріалів, яка, по суті, є великим дослідницьким центром, що тісно співпрацює з авіабудівниками. Стало очевидним, що розробка композитних матеріалів для авіації є надзвичайно важливою. Ця екскурсія дозволила згенерувати нові ідеї для навчання студентів.

    Екскурсія до фізичного факультету була неймовірною. Науковці продемонстрували сучасні лабораторії, які представляли як високотехнологічне виробництво різноманітних матеріалів, так і проєкти, які в майбутньому можуть допомогти зробити неймовірні відкриття про будову Всесвіту. Провідні фахівці поділилися своїми знаннями з квантової фізики, виробництва напівпровідників, штучних алмазів та розробки пристрою для сканування людини з метою виявлення заборонених предметів.

  Інженерна школа організувала візит до Науково-дослідної лабораторії високих напруг, де проводяться експерименти з вивчення впливу блискавки на корпуси літаків. Ця лабораторія бере активну участь у розробці конструкцій з композитних матеріалів, оскільки однією з найважливіших характеристик літака є його стійкість до ударів блискавки.

   Оскільки Національний університет "Запорізька політехніка" та Університет Кардіффа мають широке поле для подальших спільних досліджень та перспективи розширення співпраці, за допомогою професора Омера Рана та професора Сема Еванса було заплановано низку зустрічей, які дозволили знайти можливості для спільних досліджень та подальшої участі у спільних міжнародних проєктах. Результатом візиту стали домовленості про співпрацю в галузі освіти та проведення спільних досліджень. Наші дослідники встановили контакти з низкою дослідницьких груп та зробили перші кроки у своїй науковій роботі.

    Зокрема, одним із напрямів співпраці є інженерія біомедичних матеріалів, яка стала можливою завдяки докторам Вейну Нішіо Айру (стоматологічний факультет) та Філіпу Девісу (хімічний факультет). Сюди входять дослідження токсичності легованих порошкових сплавів із захисними покриттями, особливостей структури порового простору спечених сплавів, хімічного складу та механічних властивостей. Узгоджено дослідження біорозкладних сплавів на основі магнію.

     Іншим напрямом спільних досліджень є вивчення технологій інтенсивної пластичної деформації високоміцних алюмінієвих і магнієвих сплавів для авіаційного та медичного застосування. Цей напрям передбачає вивчення властивостей зразків, підданих деформації різними методами, а також дослідження розподілу інтенсивності деформації за перерізом зразків за допомогою рентгенівської томографії та електронної мікроскопії. Ці дослідження та можливості подальшої співпраці були обговорені з доктором Томасом Слейтером, який має великий досвід у цих галузях.

   Третій науковий напрям спільних досліджень – виробництво деталей авіаційних двигунів з використанням адитивних технологій. Зустріч з доктором Майклом Райаном та доктором Дебаджйоті Бхадурі дозволила викладачам нашого унівепситету ознайомитися з наявними технологіями та визначити спільні наукові інтереси. Було досягнуто попередньої домовленості про проведення спільних досліджень, спрямованих на визначення механічних властивостей виробів, виготовлених за технологією селективного лазерного плавлення, зокрема, швидкості поширення тріщин у зразках та випробувань на малоциклову втому.

  Також, після попередніх переговорів з професором Россі Сетчі, наш університет отримав запрошення взяти участь у спільному дослідницькому проєкті, спрямованому на створення безпечнішого світу шляхом розробки напівавтономної роботизованої системи для знешкодження вибухонебезпечних предметів.

 Сучасна дослідницька база наших партнерів, налагоджені прямі зв'язки з провідними дослідниками Кардіффського університету та досвід наших науковців обов’язково принесуть свої плоди у вигляді спільних наукових відкриттів та проєктів.

Перелік вибіркових навчальних дисциплін для бакалаврів:

  • Статистичний аналіз та планування експериментів
  • Автоматизація технологічних процесів виробництва АД
  • Підвищення експлуатаційних характеристик деталей АД конструкторсько-технологічними методами
  • Системи автоматичного керування газотурбінних установок
  • Перевірка та контроль програмних засобів
  • Газотурбінні двигуни наземного використання

Кількість кредитів – 5; загальна кількість годин – 180.

Мета: надати можливість студентам оволодіти системою знань про робочі процеси у камерах згоряння ГТД, виробити вміння і навички розрахунку та проектування камер згоряння з урахуванням досягнень науково-технічного прогресу.

Завдання: забезпечити оволодіння на сучасному рівні  основами робочих процесів у камерах згоряння ГТД.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:

знати:

  • основи робочого процесу у камерах згоряння ГТД;
  • тенденції розвитку камер згоряння;
  • процеси сумішоутворення;
  • моделювання процесів сумішоутворення у камерах згоряння;
  • моделювання внутрішньокамерних процесів на основі «об’ємного» механізму згоряння;
  • методи зниження виходу токсичних речовин.

уміти:

  • проводити проектувальний розрахунок камер згоряння;
  • визначати вхідні та вихідні геометричні параметри камер згоряння;
  • визначати геометричні параметри дифузора;
  • проводити розрахунок проточної частини камери згоряння;
  • визначати розподіл повітря повздовж жарової труби;
  • визначати швидкість потоку та швидкість виходу струменів у жаровій трубі;
  • визначати характеристики камери згоряння;
  • формувати конструктивний облік камери згоряння.

Викладач дисципліни Качан Олексій Якович, професор, доктор технічних наук, завідувач кафедри ТАД.

 

Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників Галузь знань, спеціальність (напрям підготовки), освітній ступінь Характеристика навчальної дисципліни
денна форма навчання заочна форма навчання
Кількість кредитів – 5

Галузь знань:13. "Механічна інженерія"

Спеціальність (освітня програма, спеціалізація):

134 "Авіаційна та ракетно-космічна техніка"

нормативна

(нормативна)

Модуль – 5

Спеціальність:

Технології виробництва авіаційних двигунів та  енергетичних установок

Авіаційні двигуни та енергетичні установки

Рік підготовки:
Змістових модулів – 3 5-й
Індивідуальне науково-дослідне завдання: – Семестр
Загальна кількість годин – 180 11-й
Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 4,

самостійної роботи студента – 

 

Освітній ступінь: магістр

32 год
Практичні, семінарські
32 год
Лабораторні
Самостійна робота
116 год
Індивідуальні завдання: –
Вид контролю: екзамен

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної та індивідуальної роботи становить:

для денної форми навчання – 64/116.

 

Програма навчальної дисципліни

 

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1. Особливості робочого процесу у камерах згоряння ГТД.

Тема 1. Основи робочого процесу у камерах згоряння ГТД. Особливості конструкцій камер згоряння ГТД. Основні елементи камер згоряння та їх призначення. Технічне діагностування камер згоряння ГТД.

 

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2. Процеси сумішоутворення.

Тема 1. Процеси сумішоутворення. Розпилення рідкого палива. Моделювання процесу випарування крапель рідкого палива. Розподіл крапель рідкого палива у камерах згоряння. Моделювання процесу змішування у камерах згоряння. Формування полів температур на виході із камери згоряння.

 

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 3. Стабілізація полум’я та процесу горіння. Емісія токсичних речовин у камерах згоряння.

Тема 1. Стабілізація полум’я та процесу горіння. Зривні характеристики та моделювання стабілізації полум’я у камерах згоряння. Повнотні  характеристики камери згоряння. Одновимірна модель камери згоряння. Модель згоряння палива на основі «поверхневого» механізму розповсюдження полум’я. Визначення параметрів потоку газу в жаровій трубі. Вплив  коефіцієнта надлишку повітря на повноту згоряння палива. Моделювання врутрішньокамерних процесів на основі «об’ємного» механізму горіння. Основні забруднюючі речовини у ГТД. Шляхи і методи зниження виходу токсичних речовин.

Кількість кредитів – 6; загальна кількість годин – 216.

Мета: надати можливість студентам оволодіти системою знань з  новітніх технологій отримання наноматеріалів, виробити вміння і навики формування заданих властивостей матеріалів для деталей ГТД з урахуванням досягнень  наукового-технічного прогресу.

Завдання: забезпечити оволодіння на сучасному рівні основами отримання наноматеріалів з заданими властивостями для деталей ГТД та новітніми нанотехнологіями.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:

знати:

  • загальну характеристику наноматеріалів;
  • технології отримання наноматеріалів;
  • структуру і властивості наноматеріалів;
  • фулерени;
  • нанокристалічні плівки та покриття;
  • аморфні матеріали;
  • застосування наноматеріалів.

уміти:

  • визначати загальні характеристики наноматеріалів;
  • розробляти технічні рішення щодо досягнення заданих  властивостей  наноматеріалів;
  • складати технічні процеси отримання заданої  структури і властивостей наноматеріалів, плівок та покриттів;
  • досліджувати властивості наноматеріалів, плівок та покриттів;
  • досліджувати властивості наноматеріалів, плівок та покриттів, отриманих на основі нанотехнологій;
  • визначати галузі застосування отриманих  наноматеріалів та технологій у авіадвигунобудуванні.

Викладач дисципліни Качан Олексій Якович, професор, доктор технічних наук, завідувач кафедри ТАД.

 

Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників Галузь знань, спеціальність (напрям підготовки), освітній ступінь Характеристика навчальної дисципліни
денна форма навчання заочна форма навчання
Кількість кредитів – 6

Галузь знань:13. "Механічна інженерія"

Спеціальність (освітня програма, спеціалізація):

134 "Авіаційна та ракетно-космічна техніка"

обов’язкова

(вибіркова)

Модуль – 1

Спеціальність:

Технології виробництва авіаційних двигунів та  енергетичних установок

Авіаційні двигуни та енергетичні установки

Рік підготовки:
Змістових модулів – 2 5-й
Індивідуальне науково-дослідне завдання: – Семестр
Загальна кількість годин – 216 11-й
Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 4,

самостійної роботи студента – 

 

Освітній ступінь: магістр

32 год
Практичні, семінарські
32 год
Лабораторні
Самостійна робота
152 год
Індивідуальні завдання: –
Вид контролю: екзамен

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної та індивідуальної роботи становить:

для денної форми навчання – 64/152.

 

Програма навчальної дисципліни

 

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1. Загальні характеристики, технології отримання, методи дослідження та структура і властивості наноматеріалів.

Тема 1. Основні поняття. Класифікація та типи структур наноматеріалів. Технології отримання наноматеріалів. Методи отримання наноматеріалів. Способи дослідження наноматеріалів. Іонно-променеві методи. Методи дослідження наноматеріалів. Електронна мікроскопія. Дифракційний аналіз. Спектральний аналіз. Методи випробування нанотвердості. Структура та властивості наноматеріалів. Розмір частинок та поверхневі властивості. Нанокомпозиції. Фізико-механічні властивості.

 

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2. Фулерени, нанокристалічні плівки, покриття, аморфні матеріали та застосування наноматеріалів.

Тема 1. Наноматеріали та нанотехнології, їх отримання. Поліморфізм вуглецю. Фулери С60  та його аналоги. Нанотрубки. Способи формування  плівок і покриттів. Багатошарові композиційні покриття. Нанопокриття з великою твердістю. Механічні властивості нанопокриття. Аморфні матеріали. Отримання аморфних матеріалів. Властивості аморфних матеріалів. Застосування наноматеріалів. Конструкційні та інструментальні матеріали. Виробничі технології та ядерна енергетика. Наноструктурні елементи в електронній техніці. Застосування вуглецевих нанотрубок. Медицина та біо-нанотехнології.

Кількість кредитів – 5; загальна кількість годин – 180.

Мета: надати можливість студентам оволодіти системою знань з математичного моделювання технологічних процесів АД і ЕУ, виробити вміння і навички розробки сучасних моделей технологічних процесів з урахуванням досягнень науково-технічного прогресу.

Завдання: забезпечити оволодіння на сучасному рівні математичними методами моделювання технологічних процесів виготовлення деталей, вузлів та АД і ЕУ в цілому.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:

знати:

  • основні задачі та етапи наукового дослідження;
  • загальну схему наукового дослідження;
  • основні поняття про теоретичні дослідження, математичну модель та експериментальні дослідження;
  • методи обробки і аналізу дослідних даних;
  • кореляційний аналіз;
  • регресійний аналіз;
  • теорію факторного планування експериментів;
  • методи оптимізації технологічних процесів.

уміти:

  • планувати мету задачі та основні етапи наукового дослідження;
  • дослідження технологічного процесу виготовлення АД і ЕУ;
  • розробляти математичні моделі досліджених процесів, об’єктів, явищ;
  • проводити кореляційний аналіз результатів досліджень;
  • проводити регресійний аналіз результатів досліджень;
  • проводити дослідження технологічних процесів методами факторного планування експериментів;
  • проводити оптимізацію технологічних процесів;
  • виготовити деталі ГТД.

Викладач дисципліни Качан Олексій Якович, професор, доктор технічних наук, завідувач кафедри ТАД.

 

Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників Галузь знань, спеціальність (напрям підготовки), освітній ступінь Характеристика навчальної дисципліни
денна форма навчання заочна форма навчання
Кількість кредитів – 5

Галузь знань:13. "Механічна інженерія"

Спеціальність (освітня програма, спеціалізація):

134 "Авіаційна та ракетно-космічна техніка"

нормативна

(нормативна)

Модуль – 1

Спеціальність:

Технології виробництва авіаційних двигунів та  енергетичних установок

Авіаційні двигуни та енергетичні установки

Рік підготовки:
Змістових модулів – 2 5-й
Індивідуальне науково-дослідне завдання: – Семестр
Загальна кількість годин – 180 11-й
Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 4,

самостійної роботи студента – 

 

Освітній ступінь: магістр

32 год
Практичні, семінарські
32 год
Лабораторні
Самостійна робота
116 год
Індивідуальні завдання: –
Вид контролю: екзамен

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної та індивідуальної роботи становить:

для денної форми навчання – 64/116.

 

Програма навчальної дисципліни

 

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1. Наукові дослідження, математичне моделювання та методи обробки аналізу досліджень.

Тема 1. Математичне моделювання та методи обробки і задачі та етапи наукового дослідження. Загальна схема наукового дослідження. Визначення предмета та об’єкта дослідження. Мета та задачі дослідження. Гіпотеза. Теоретичні дослідження. Математична модель. Експериментальні дослідження. Методи обробки і аналізу дослідних даних. Кореляційний аналіз. Регресійний аналіз.

 

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2. Теорія факторного планування експериментів і методи оптимізації технологічних процесів.

Тема 1. Основні поняття. Математична модель об’єкту досліджень. Основні етапи і принципи планування експерименту. Факторне планування експериментів. Повний факторний експеримент і дробові репліки. Складання плану-матриці експерименту. Розрахунок коефіцієнтів регресії. Перевірка відтворюваності дослідів. Перевірка адекватності лінійної моделі. Оцінка значущості коефіцієнта регресії. Дробовий факторний експеримент. Методи оптимізації технологічних процесів. Метод крутого сходження. Симплексний метод оптимізації.

Сторінки