Ви є тут

Головна

Запорізький національний технічний університет, зокрема кафедра іноземних мов під керівництвом Соболь Ю.О., прийняли активну участь у проекті “Англійська мова для університетів”, розпочатого за ініціативи Міністерства освіти і науки з метою вдосконалення знань у галузі англійської мови у вишах України задля підвищення конкурентоспроможності на європейському рівні.

В ході співпраці із Британською Радою університет отримав певні пропозиції, спрямовані на нарощування потенціалу в галузі викладання та поліпшення володіння англійською мовою до рівня В1/В2/С1 згідно зі шкалою загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти. Зокрема, студентам немовних спеціальностей було запропоновано провести курс “Socializing” (“Соціалізація”), головна мета якого – розвиток комунікативних навичок, необхідних для успішного міжнародного спілкування та співробітництва майбутніх фахівців. Підставою для впровадження курсу став низький рівень володіння англійською мовою студентів вишу (80% - A1/A2), що унеможливлює викладання мови професійного спрямування.

Навчання відбувалось головним чином на базі підручника “Oxford English for Socializing”. Двічі за семестр проводились зустрічі з носіями мови із США. Найбільш зацікавлені студенти продовжили спілкування поза навчального процесу. В експерименті приймали участь 306 студентів усіх спеціальностей та 12 викладачів. По закінченню курсу було проведене анкетування університетської молоді (STUDENT QUESTIONNAIRE 2017) та зібрані відгуки викладачів кафедри (TEACHER FEEDBACK 2017) щодо ефективності та доцільності курсу.

Нижче наведено узагальнені висновки стосовно переваг і складнощів курсу, а також пропозиції щодо удосконалення цього модулю на думку викладачів і студентів.

Students’ Questionnaires

Useful activities in order of their priority

Difficulties

1. Communication with native speakers;

2. Dialogue speaking (pair/team work);

3. Problem solving;

4. Role playing;

5. Spontaneous speaking;

6. Conversational patterns;

7. Listening;

8. Monologue speaking;

9. Grammar exercises;

10. E-mailing (net communication);

11. Reading;

12.Matching exercises;

13. Pronunciation;

14. Learning speech cultures.

 

1. Lack of classroom hours;

2. Low competence in using functional language;

3. Lack of fluency;

4. Language barrier;

5. No experience in communicating with native speakers;

6. No practice in monologue speaking;

7. No practice in dialogue speaking;

8. Low reading skills;

9. Poor pronunciation (heavy accent);

10. No writing skills;

11. No cultural awareness;

12. Poor grammar;

13. Problems with understanding E speech;

14. Dependence of individual marks on other students’ performance.

 

Teachers’ feedbacks

Strengths

Challenges

1. High motivation, as knowing English is the 21st century life skill.

1. Shortage of contact hours.

2. Cultural awareness.

2. Mixed language level groups.

3. Learner-centered approach.

3. Language barrier and phobia.

4. Collaboration and team work.

4. Diverse and low language skills in grammar, vocabulary, phonetics, etc.

5. Learning by doing.

5. Lack of digital equipment to facilitate and upgrade the learning process.

6. Gaining self-confidence.

6. Quiet obscure idea of future specialism needs and discourse.

7. Authentic tasks.

7. Absence of international communication experience.

 

Improvements suggested by students

*1. To have more classes of English.

*2. To have an ability to use projectors, computers to give presentations, to watch films, etc.

*3. To combine socializing and subject-related material.

4. To implement more authentic and true to life tasks, to expand the scope of topics.

*5. To have more meetings with native speakers.

*6. To have an opportunity to develop grammar and vocabulary skills, etc.

*7. To gain more cultural context.

 

Improvements suggested by teachers

*1. To increase the number of contact hours.

*2. To have access to multimedia for facilitating the learning process.

*3. To balance socializing and professional communication.

*4. To ensure the possibility of communication in the English language environment.

*5. To improve students’ background in such language competences as grammar, vocabulary, phonetics, etc.

*6. To raise students’ cultural awareness.

7. To give students more autonomy.

8. To develop their learning skills.

9. To deliver the message about necessity of socializing course as a part of their English language learning.

10. Have a set of introductory classes with native speakers who would touch upon the problems of socializing and ways of dealing with them before actual classes on socializing module.

11. The course still needs to be continued at senior courses and it actually never stops, because every day there is a communication and, thus, socializing.

* - By asterisk (*) we indicated the coincidence of students’ and teachers’ suggestions, which may be considered as indirect proof of their validity.

Overall outcome

The summarized questionnaires and feedbacks allow to assert that Socializing is definitely what students need for their life at present and in future. At the same time the differences in language level of the students as well as their needs analysis will necessitate to tailor the Socializing Module accordingly, balancing this module with more EGP- or ESP-focused activities.

Teaching Socializing ESP teachers of Foreign Languages Department for the first time applied the knowledges and skills in new methodologies acquired at summer and winter trainings organized by the British Council: learner-centered approach; developing learner autonomy; digital learning; learning by doing; collaboration work; teaching soft skills – critical thinking, learning competences, communicative skills; problem-solving; role plays; self-assessment and feedback.