Мета та завдання навчальної дисципліни
Мета: надання знань про мету і зміст діяльності торгових посередників.
Завдання: вивчення системи взаємовідносин посередницьких структур з виробниками і споживачами товарів і послуг; набуття вмінь і навичок творчого пошуку резервів і способів підвищення ефективності діяльності торгових посередників.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:
знати:
- сутність та основні поняття комерційної діяльності посередницьких підприємств;
- сутність та технології оптової та роздрібної торгівлі;
- види договорів, які укладаються в посередницькій діяльності;
- критерії вибору постачальників;
- основи товарообігу в комерційній діяльності;
- законодавче підґрунтя комерційної діяльності.
вміти:
- самостійно проводити дослідження ринку;
- прогнозувати бізнес-процеси та визначати їх ефективність;
- формувати асортиментну та цінову політику;
- аналізувати та планувати доходи та витрати посередницького підприємства;
- оцінювати фінансовий стан посередницького підприємства.
Розробник: Павлішина Н.М., ст. викладач кафедри маркетингу, к.е.н.
Опис навчальної дисципліни
Найменування показників
|
Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень
|
Характеристика навчальної дисципліни
|
денна форма навчання
|
заочна форма навчання
|
Кількість кредитів – 4
|
Галузь знань
0305 Економіка та підприємництво
(шифр і назва)
|
нормативна
|
Напрям підготовки
6.030507 Маркетинг
|
Модулів – 2
|
Спеціальність (професійне
спрямування):
7.03050701 Маркетинг
|
Рік підготовки:
|
Змістових модулів – 2
|
5-й
|
5-й
|
Індивідуальне науково-дослідне завдання «Дослідження кон’юнктури ринку промисловим підприємством»
(назва)
|
Семестр
|
Загальна кількість годин – 120
|
9-й
|
9-й
|
Лекції
|
Тижневих годин для денної форми навчання:
аудиторних – 3
самостійної роботи студента – 6,2
|
Освітньо-кваліфікаційний рівень:
магістр
спеціаліст
|
26 год.
|
6 год.
|
Практичні
|
6 год.
|
1 год.
|
Семінарські
|
6 год.
|
1 год.
|
Лабораторні
|
-
|
-
|
Самостійна робота
|
80 год.
|
112 год.
|
Індивідуальні завдання: 2 год.
|
Вид контролю: іспит
|
Примітка.
Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної і індивідуальної роботи становить:
для денної форми навчання – 33,3% до 66,7%.
для заочної форми навчання – 6,7% до 93,3%.
Програма навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1. Теоретичні та організаційні основи комерційної діяльності посередницьких підприємств.
Тема 1. Ринок та комерційна діяльність посередницьких підприємств.
- Ринок та ринкове середовище в системі комерційних відносин.
- Поняття комерційної діяльності: принципи, цілі, завдання, елементи.
- Зміст посередницької діяльності в сучасних умовах господарювання.
Тема 2. Кон’юнктурні дослідження товарних ринків посередницькими підприємствами.
- Інфраструктура ринку в сфері товарного обігу.
- Організація вивчення кон’юнктури товарних ринків.
- Методи вивчення кон’юнктури товарних ринків.
- Дослідження і аналіз товарної політики посередницького підприємства.
Тема 3. Формування попиту споживачів на продукцію та послуги.
- Попит, як економічна категорія.
- Методи вивчення споживчого попиту.
- Методи прогнозування споживчого попиту.
- Формування споживчого попиту.
Тема 4. Комерційні зв’язки та договірні відношення посередників, умови продажу та транспортування.
- Суть комерційних зв’язків і принципи їх формування.
- Групування комерційних зв’язків.
- Концепція комерційних послуг. Оцінка якості послуг.
- Особливості формування і реалізації системи комерційних зв’язків в Україні.
- Договірні відносини посередників.
- Види договорів.
Тема 5. Організація закупівель і реалізації продукції та надання додаткових послуг.
- Поняття і основні принципи здійснення закупівельної діяльності.
- Суть, роль та завдання комерційної роботи по реалізації послуг.
- Концепція комерційних послуг.
Тема 6. Матеріально – технічна база комерційної діяльності посередницьких підприємств.
- Сутність та складові матеріально-технічної бази комерційної діяльності посередницьких підприємств.
- Основні фонди торгово – посередницьких підприємств.
Змістовий модуль 2. Економічні аспекти комерційної діяльності посередницьких підприємств.
Тема 7. Методи оцінювання показників техніко-організаційного рівня посередницьких підприємств та ефективності обслуговування споживачів.
- Оцінка фінансового стану торгово – посередницьких підприємств.
- Оцінка ефективності обслуговування споживачів
Тема 8. Обігові кошти комерційної діяльності й організація розрахунків.
- Оборотні засоби торгово – посередницьких підприємств.
- Фонди обігу торгово – посередницьких підприємств.
Тема 9. Планування витрат комерційної діяльності.
- Суть і класифікація витрат комерційної діяльності.
- Склад витрат комерційної діяльності.
- Показники поточних витрат комерційного підприємства.
- Планування витрат обігу.
Тема 10. Ціноутворення в комерційній діяльності посередницьких підприємств.
- Система ціноутворення в торгово – посередницькій діяльності.
- Розрахунок базової ціни.
- Основні моделі розрахунку цін.
- Підходи до системи ціноутворення в торгово – посередницькій діяльності.
Тема 11. Напрями розвитку і вдосконалення комерційної діяльності посередницьких підприємств.
- Система моніторингу поточної діяльності посередницького підприємства.
- Шляхи вдосконалення комерційної діяльності посередницьких підприємств в Україні.
Тема 12 Ефективність комерційної діяльності посередницьких підприємств в умовах сучасної ринкової економіки.
- Система моніторингу поточної діяльності посередницького підприємства.
- Доходи й прибуток посередницького підприємства: поняття, фактори формування й
методи розрахунку.
- Комплексна система показників оцінки ефективності комерційної діяльності
торговельного підприємства.
- Аналіз ділової активності комерційної діяльності.
- Система державного регулювання торгово-посередницької діяльності.
Тема 13 Специфічні форми комерційної діяльності посередницьких підприємств.
- Біржова торгівля.
- Ярморочно-виставочна торгівля.
- Комерційна діяльність посередницьких підприємств у вільних економічних зонах.
- Лізинг як ефективна форма збуту готової продукції.
Розподіл балів, які отримують студенти
Рівень знань студентів оцінюється за 100-бальною шкалою.
Під час контролю враховуючи наступні види робіт:
- активність роботи студента на практичному занятті оцінюється до 5 балів (всього 6 практичних та семінарських заняття по 5 бали = 30 бали);
- захист домашнього завдання студента оцінюється до 30 балів;
- аудиторна контрольна робота – до 40 балів.
Підсумковий контроль визначається як середня двох контролів за перший та другий змістовні модулі.
Розподіл балів, які отримують студенти при поточному оцінюванні знань (іспит)
Поточне тестування та самостійна робота
|
Сума
|
Змістовий модуль №1
|
Змістовий модуль № 2
|
Т 1
|
Т 2
|
Т 3
|
Т 4
|
Т 5
|
Т 6
|
Т 7
|
Т 8
|
Т 9
|
Т 10
|
Т 11
|
Т 12
|
Т 13
|
100
|
20
|
20
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
10
|
Т 1, Т 2, ..., Т 13 – теми змістових модулів.
Рекомендована література
Базова
1. Бунеева Р.И. Коммерческая деятельность: организация и управление: учебник / Р.И.Бунеева. – Ростов н/Д: Феникс, 2009. – 365 с.
2. Воронкова О.В. Коммерческая деятельность: учебное пособие / О.В. Воронкова. – Тамбов: Изд-во ГОУ ВПО ТГТУ, 2010. – 80 с.
3. Панкратов Ф.Г., Солдатова Н.Ф. Коммерческая деятельность: учебник / Ф.Г.Панкратов., Н.Ф.Солдатова. – М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К°», 2012 – 500 с.
4. Половцева Ф.П. Коммерческая деятельность: учебник / Ф.П.Половцева. – М.: «Инфра-М», 2009. – 248 с.
Допоміжна
1. Горшкова Л.В. Планирование торговли: учебное пособие / Л.В.Горшкова. – Владивосток: Изд-во Дальневосточного университета, 2003. – 82 с.
2. Ермошенко М.М. Комерційна діяльність посередницьких організацій: Навч. посібник. / М.М. Ермошенко – К.; НАУ, 2003. – 345 с.
3. Попков В.П., Организация предпринимательской деятельности. Схемы и таблицы. / В.П. Попков, Е.В. Евстафьева. – СПб.: Питер, 2007. – 352 с.