Ви є тут

Головна

Наказом ректора НУ «Запорізька політехніка» № 96 від 27 березня 2024 р., з 1 квітня 2024 року реорганізовано кафедру «Автомобілі» і «Двигуни внутрішнього згорання» шляхом їх об'єднання та створення на їх основі кафедри «Автомобілі, теплові двигуни та гібридні енергетичні установки».

Кафедра «Автомобілі» - провідна кафедра транспортного факультету Запорізького національного технічного університету.

Вона почала функціонувати з 1944 р. у Запорізькому автомеханічному інституті після звільнення м. Запоріжжя від німецьких окупантів, коли за наказом НКСМ (Народний комісаріат середнього машинобудування) СРСР Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування був реорганізований у Запорізький автомеханічний інститут. Завідувачем кафедри з 1946 по 1949 рік був ректор інституту М.Й. Бодзич. До складу кафедри входили доц. Лукін В.І. (зав. кафедри), Дроздов М.Г., Шепеленко Г.М. та інші. Кафедра готувала спеціалістів за фахом «Автомобілі і трактори».

В різні роки кафедру очолювали: Бодзич Е.Й. (1946-1957 рр.), к.т.н., доцент; Голомідов А.М. (1964-1976 рр.), к.т.н., доцент; Черевань В.М. (1976-1998 рр.), к.т.н., доцент; Бєліков С.Б. (1998-2000 рр., 2003-2004 рр., 2008-2012 рр.), ректор ЗНТУ, д.т.н., професор; Слюсаров О.С. (2000-2003 рр.), к.т.н., доцент; Артюх О.М. (2004-2008 рр.), к.т.н., доцент; Козирев В.Х. (2012-2015 рр.), к.т.н., доцент; Сосик А.Ю. (2015 р.), к.т.н., доцент.

З жовтня 2015 року кафедру очолював Заслужений діяч науки і техніки України, д.т.н., професор Головчук Андрій Федорович, який мав стаж науково-педагогічної роботи 43 роки, є автором понад 300 наукових праць, в тому числі 29 винаходів, монографії, підручники  та навчальні посібники з грифом МОНУ.

В 2018-2021 рр. кафедру «Автомобілі» очолював к.т.н., доцент Сосик Андрій Юрійович. Випускник кафедри, автор понад 100 наукових і навчально-методичних праць, учасник більше ніж 40 міжнародних наукових і науково-практичних конференцій та форумів, присвячених галузевому машинобудуванню.

29 листопада 2019 року у м. Запоріжжя відбувся міжнародний фестиваль бізнес-ідей, за результатами якого Сосик А.Ю. разом з командою отримав диплом фіналіста конкурсу інноваційних стартапів.

В 2021 році започаткував на кафедрі нову освітню програму «Експлуатація, випробування та сервіс автомобілів та тракторів».

З лютого 2022 року кафедру «Автомобілі» кафедру очолила к.т.н., доцент Дударенко Ольга Василівна.

В різні роки на кафедрі працювали викладачами та співробітниками навчально-допоміжного складу: Лях В.К., старш. викл.; Кузьменко В.О., к.т.н., доц.; Юдін В.П., к.т.н., доц.; Єресько В.О., к.т.н., доц.; Сергієнко О.В., к.т.н., доц.; Борисенко Г.В., старш. викл.; Гнатюк А.Є., старш. викл.; Артюх О.М., к.т.н., доц.; Кравець-Мінський О.В., майстер вироб. навч., Коваленко І.І., к.т.н., доц.; Єгоров Я.О., д.т.н., проф.; Брильов В.В., к.т.н., доц.; Писаревський В.І., старш. викл.

У вересні 1947 року Запорізький автомеханічний інститут був перейменований у Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування. У цей період на кафедрі навчалося понад триста студентів автотракторного факультету.

У 1957 році, коли Запорізький інститут сільськогосподарського машинобудування був перейменований у Запорізький машинобудівний інститут, а факультет сільськогосподарського машинобудування реорганізовано у машинобудівний факультет, тимчасово була припинена і підготовка фахівців за спеціальністю «Автомобілі і трактори».

З розвитком автомобільної промисловості в Україні і перепрофілюванням заводу «Комунар» на автомобільний виникла необхідність підготовки спеціалістів для автомобілебудівної промисловості.

Наказом Міністерства вищої і середньої спеціальної освіти УРСР від 10 травня 1961 р. була відновлена робота автомобільного факультету, до якої увійшли кафедри опору матеріалів, теоретичної механіки і ТММ, теплотехніки і гідравліки, нарисної геометрії та креслення.

Перший прийом студентів у 1959 році був організований на ливарному факультеті. Уже в 1960 р. був відкритий прийом абітурієнтів на вечірнє і заочне відділення.

Кафедра «Автомобілі» вже у складі автомобільного факультету була сформована в 1964 р. на базі кафедри теплотехніки і гідравліки у складі: доц. Голомідова А.М. (зав. каф. до 1976 р.), Череваня В.М. (зав. каф. з 1976 до 1998 рр.), асистента Ляха В.К.

Початок організації лабораторної бази кафедри відноситься до вересня 1962 р. До цього часу під лабораторії кафедри було виділено два приміщення: одне – автомобільний бокс розформованої військової кафедри; друге – господарський навіс, під який підвели стіни і поставили ворота (нині склад у дворі головного корпусу). Активну роботи з оснащення лабораторій кафедри проводили асистент Лях В.К. і лаборант Писаревський В.І.

Починався перший навчальний рік з викладання дисциплін за фахом, і в першу чергу необхідно було організувати проведення лабораторних робіт з конструкції автомобіля.

Для виготовлення навчальних макетів і розрізів використовувалися двигуни й агрегати автомобілів, які були списані. Роботи виконувалися в основному вручну.

Розширювався навчально-допоміжний склад кафедри автомобілів. До робіт залучали лаборантів Фаткуліна К., Колесника Ю., Ківгило В., Плясовицю Ю.

Кафедра ТМ і ТММ передала на кафедру автомобілів після проведених випробувань автомобіль ЗАЗ-965. Це був перший ходовий автомобіль лабораторії. Лаборантом Писаревським В.І. були відновлені два стенди для випробування електроустаткування автомобіля, що стали основою для організації лабораторії електроустаткування. Згодом придбали світло-променеві осцилографи і підсилювальну апаратуру.

Активну участь у формуванні матеріальної бази брав Лях В.К., який неодноразово «штурмував» міністерські кабінети, «пробиваючи» заявки на устаткування.

Ректор інституту Михайлов П.А. і зав. каф. теплотехніки і гідравліки Ольяк В.Д. контролювали хід робіт зі створення лабораторної бази. Павло Андрійович щодня приходив у лабораторію, цікавився ходом робіт, тактовно підказував, як краще виконати ту або іншу роботу, і всі постійно відчували його підтримку.

Велику ініціативу й ентузіазм по створенню матеріальної бази виявляли студенти. Вони брали участь у виконанні всіх робіт. Руками студентів Ткаченка В., Гречка В., Скачка В. та ін. під керівництвом лаборантів був відновлений автомобіль ГАЗ-51, який довгі роки виконував роботи в інституті.

Кожний студент вважав своїм обов’язком зробити щось корисне для створення лабораторій кафедри. Студенти Борисенко Г. і Брильов В. (у майбутньому – викладачі каф. автомобілів) брали активну участь у створенні лабораторної бази.

Спочатку лабораторії кафедри автомолів створювалися при кафедрі теплотехніки і гідравліки і весь навчально-допоміжний персонал входив до складу цієї кафедри. Заняття по вивченню конструкції та теорії автомобілів проводилися викладачами Ляхом В.К., Дроздовим М.Г., потім у роботу включилися Голомідов А.М., Черевань В.М., Ольяк В.Д. та інші.

До початку офіційного створення кафедри в 1964 р. у корпусі № 1 під кафедру були виділені приміщення для лабораторії «Конструкція автомобіля і трактора», де багато сил для удосконалення матеріальної бази доклав лаб. Груша Д.П., людина з великим життєвим досвідом, військовий автомобіліст, у минулому командир військової частини. Завдяки його зусиллям лабораторія стала однією з кращих в інституті. В іншій, виділеній для кафедри автомобілів аудиторії була створена лабораторія електроустаткування автомобіля, яка оснащена за участю ас. Ляха В.К. і лаб. Писаревського В.І найсучаснішим у ті часи випробувальним устаткуванням.

В одному з навчальних корпусів інституту була обладнана лабораторія з експлуатації автомобіля (відповідальні Миронюк В., Рижов В.). Надалі роботу з вдосконалення цієї лабораторії продовжили Козирев В.Х. і Юдін В.П.

Викладачі і співробітники кафедри багато сил і енергії віддавали удосконалюванню навчального процесу, лабораторної бази, методичному забезпеченню. Розроблялися і виготовлялися навчальні й випробувальні стенди, наочне приладдя.

Для студентів були організовані курси з підготовки водіїв автомобілів, де водієм-інструктором був довгий час Лобанов В.М. Усі студенти перших випусків одержали посвідчення водія.

Перші випускники Борисенко Г.В., Брильов В.В., Коваленко І.І. були залишені для роботи викладачами на кафедрі , а потім, після служби в армії, з кафедри ТМ і ТММ перейшов випускник цього ж потоку Козирев В.Х.

Кафедрі не вистачало площ для подальшого розвитку. Відсутність приміщень стримувала розвиток не тільки навчальної, але й наукової роботи. В цей час проходила реконструкція вулиці Лепіка, під час якої були знесені окремі приміщення кафедри автомобілів. З ініціативи кафедри та ректора Михайлова П.А. був підтриманий типовий проект приміщення для лабораторій кафедри. Прив’язку проекту здійснив «Промбудпроект» у дворі корпусу № 2.

Головний інженер, а потім керуючий трестом «Запоріжалюмінбуд» Бєліков Борис Григорович, знайшов можливість допомогти в будівництві корпусу кафедри. І вже на початку 70-х років кафедра одержала нове приміщення, що відкрило широкі перспективи як для розширення матеріальної бази із забезпечення навчального процесу, так і для проведення науково-дослідних робіт.

До цієї роботи залучалися студенти всіх форм навчання. Так, за участю студентів денної, вечірньої і заочної форм навчання було розроблено і виготовлено оригінальне устаткування, яке ефективно застосовується в навчальному процесі і науково-дослідній роботі. Згодом кафедра поповнилася молодими вченими Брильовим В.В., Козиревим В.Х., Юдіним В.П., які успішно захистили дисертації кандидатів технічних наук. Вони активно працювали над впровадженням своїх наукових розробок у виробництво і навчальний процес. Виконання цих робіт велося під керівництвом зав. кафедри Голомідова А.М.

Продовжувачем науково-дослідних робіт став завідувач кафедри «Автомобілі» доц. Черевань В.М. Незабаром знову розпочалися будівельні роботи на кафедрі. Робота полягала в перекритті поверху корпусу і будівництва допоміжного приміщення у дворі кафедри. В результаті цих робіт кафедра одержала дві навчальні аудиторії і допоміжне приміщення, які розвантажили основні площі від допоміжного устаткування. Роботи виконувались колективом кафедри.

Перший випуск спеціалістів відбувся у 1964 році. На цей час кількість прийому абітурієнтів збільшилася до 6 груп. 

Згідно угоди про підготовку та перепідготовку фахівців між ЗНТУ та ЗАТ «ЗАЗ» на філії ЗНТУ в учбовому центрі ЗАТ»ЗАЗ» на заочній формі навчається більше 200 співробітників ЗАТ»ЗАЗ» по спеціальності «Колісні та гусеничні транспортні засоби».

За роки існування кафедрою підготовлено близько 5000 спеціалістів та магістрів з конструювання, виробництва та експлуатації автомобілів, які працюють в основному на автомобільних заводах колишнього Радянського Союзу. Значна кількість випускників працює в Запорізькій області та місті Запоріжжі. За цей час було підготовлено понад 100 випускників кафедри для іноземних держав. Серед випускників кафедри – громадяни Куби, Монголії, Індії, Афганістану, Сирії, Йорданії, В’єтнаму та інших держав.

Багато років науково-дослідна робота кафедри була спрямована на дослідження характеристик агрегатів транспортних машин та їх впливу на експлуатаційні показники. Розробки спрямовані на вивчення процесів функціонування окремих агрегатів і систем та підвищення техніко-економічних показників машин. У роботах співробітників кафедри знайшли вирішення питання раціональної конструкції і характеристик рульового управління, підвіски та шин для забезпечення прийнятих показників керованості і стійкості руху автомобілів; розробки технологічних процесів обслуговування паливної апаратури і систем живлення двигунів з метою поліпшення паливної економічності й екологічності автомобілів; оптимізації параметрів трансмісій автомобілів; оптимізації вибору колісних рушіїв повнопривідних автомобілів, автомобілів-амфібій і мобільної сільськогосподарської техніки.

Вирішення цих питань виконувалось у роботах вчених кафедри: проф., д.т.н. Бєлікова С.Б.; доцентів, к.т.н.: Брильова В.В., Козирева В.Х., Череваня В.М., Кузьменка В.А., Юдіна В.П., Сергієнка О.В., Слюсарова О.С.; старших викладачів Ляха В.К., Борисенка Г.В., Писаревського В.І.

Науково-дослідна робота кафедри проводилася спільно з виробничими об’єднаннями ЗАТ «ЗАЗ» (м. Запоріжжя), «АвтоВАЗ» (м. Тольятті), «Бобруйськшина» (м. Бобруйськ), УкртрансНДІпроект (м. Київ), автотранспортними підприємствами і станціями технічного обслуговування України, науково-дослідними установами і навчальними закладами, Східним науковим центром Транспортної академії України, Київським національним транспортним університетом, Московським державним технічним університетом (МАМІ), Харківським національним політехнічним інститутом.

У тісній співдружності з Управлінням головного конструктора автозаводу «Комунар», очолюваним у ті часи Стешенком В.П., під керівництвом к.т.н., доц. Голомідова А.М., співробітники кафедри брали участь у розробленні принципових конструктивних рішень передньопривідних легкових автомобілів.

Перші науково-дослідні роботи були спрямовані на виявлення експлуатаційних характеристик автомобілів з приводом на передні колеса і класичного компонування. Роботи були обумовлені створенням наукових засад для проектування першого в СРСР легкового автомобіля з приводом на передні колеса. Проведені дослідження дозволили одержати порівняльні експлуатаційні характеристики автомобілів передньопривідного і класичного компонування, що дозволило прийняти рішення про проектування передньопривідного автомобіля особливо малого класу. У дослідженнях того періоду наукової діяльності кафедри взяли участь Борисенко Г.В., Брильов В.В., Козирев В.Х., Коваленко І.І., Єресько В.О., Лях В.К., Писаревський В.І.

Результати цих робіт стали базовими для проведення дослідно-конструкторських робіт зі створення вітчизняних легкових автомобілів нового покоління ЗАЗ-1102, ВАЗ-2108, АЗЛК-2141.

Доцент Черевань В.М. займався теоретичними дослідженнями плавності руху автомобілів особливо малого класу з використанням для вирішення поставлених завдань аналогових моделюючих машин.

На кафедрі під керівництвом доцента Череваня В.М. проводилися дослідницькі роботи з Харківським тракторним заводом самохідних шасі із забезпечення плавності руху тракторного шасі. У результаті цих робіт були розроблені рекомендації для зниження вібронавантаженості на робочому місці оператора за рахунок характеристик сидіння і його вторинного підресорювання. У цих роботах брали участь старші викладачі Лях В. Д., Писаревський В.І.

Групою співробітників кафедри під керівництвом доц. Кузьменка В.А. проведені науково-дослідні роботи з удосконалювання техніки, що випускається Бердянським заводом дорожньо-будівельних машин. Під керівництвом і за участю доц., к.т.н. Юдіна В.П., зав. лаб. Кравець-Мінський А.В., Усенко С.І. розробили технологічні процеси з обслуговування і ремонту систем живлення карбюраторних двигунів в умовах АТП та проектну технічну документацію з виготовлення технічних засобів для виконання цих робіт. Результати роботи разом із ДержавтотрансНДІ (м. Київ) впроваджені в АТП України і Грузії. Виконано також роботи для ЦІНДТА (м. Ленінград) з діагностики карбюраторів двигунів внутрішнього згоряння.

Принципово новий етап у науковій діяльності кафедри починається з 1973 року.Перші науково-дослідні роботи в цей період проводяться за договором «Кафедра «Автомобілі» ЗМІ – кафедра «Автомобілі» МАМІ – автозавод «Комунар». Поступово обсяг робіт збільшується, і кафедра переходить на прямі зв’язки з «Комунаром». Основний напрямок досліджень зв’язаний з визначенням впливу конструктивних особливостей підвіски і рульового керування на керованість і стійкості руху автомобіля.

У цьому напрямку працювали к.т.н., доценти Брильов В.В. і Коваленко І.І, старші викладачі Борисенко Г.В. і Писаревський В.І., дещо пізніше к.т.н., доц. Сергієнко О.В.

У цей період кафедра багато уваги приділяє інструментальній оснащеності досліджень. На кафедрі розробляється і створюється оригінальний стенд для визначення моментів інерції, що дозволив конструкторським бюро ВАЗ, ГАЗ, ЗАЗ, АЗЛК визначити реальні значення моментів інерції автомобілів і застосувати їх при доведенні, модернізації і створенні нових автомобілів.

На кафедрі вперше в СРСР був розроблений і виготовлений оригінальної конструкції бортовий комплекс із живленням від бортової мережі для проведення випробувань керованості і стійкості руху автомобіля. Цей бортовий комплекс застосовується до цього часу на АвтоВАЗі і ПО «Бобруйськшина». Науковий імідж кафедри в автомобільному світі СРСР зростає. Надходять пропозиції від головного конструктора ВАЗ Мірзоєва Г.К. і головного інженера ПО «Бобруйськшина» Шишкіна А.Я., про проведення спільних робіт із доведення перспективних виробів цих заводів.

В ці роки при кафедрі створюється група з п’ятьох штатних співробітників НДС: Снесар Б.С., Степанченков В.А., Забаєв В.А., Ганжа Н.В., Ярмак Ю.А. Об’єм виконуваних госпдоговірних робіт у цей період досягає 80 тис. карб. на рік, що дозволяло постійно зміцнювати й оновлювати навчальну і наукову базу кафедри.

Вісімдесяті роки були продуктивними як у розвитку наукового потенціалу кафедри, так і в реальному втіленні результатів досліджень у виробництво. Були впроваджені на ВАЗ та ЗАЗ рекомендації по параметрах установки керованих коліс для автомобілів ВАЗ-2108 і ЗАЗ-1102, конструктивних особливостях передніх і задніх підвісок, на ПО «Бобруйськшина» впроваджені рекомендації з конструктивних особливостей радіальних шин із металокордом. Для підприємств-партнерів розроблялися оригінальні конструкції стендів, пристроїв, вимірювальної апаратури і т.д. Ряд оригінальних устаткувань захищено авторськими посвідченнями. Кафедра виконувала роботи зі створення легкового електромобіля на базі автомобіля ЗАЗ-1102.

Поряд із навчальною, науково-дослідною роботою викладачі кафедри ведуть активну суспільну і виховну роботу на факультеті, в університеті, очолюючи профспілкову і партійну організації (доценти Кузьменко В.О., Брильов В.В., Юдін В.П., старший викладач Писаревський В.І.)

З перших років роботи кафедри значна увага викладацьким складом приділяється студентським науковим дослідженням. Щорічно проводяться науково-технічні конференції «Дні науки», на яких студенти виступають з доповідями за результатами досліджень, виконуваних під керівництвом викладачів. У всесоюзних і всеукраїнських студентських конкурсах і олімпіадах наші студенти неодноразово завойовували призові місця.

Ще в 70-х роках студенти Костичев С., М’ягков С., Тітов С., Корж С. під керівництвом ст. викл. Борисенка Г.В., розробили конструкцію і виготовили дитячий автомобіль «Піонер-1» для автомістечків. Робота в цьому напрямку була продовжена студентами Войтенком С., Пилипенком, Маслюком А. і завершилася розробкою і виготовленням дитячого автомобіля «Піонер-2». Разом із кафедрою ЕМА було розроблено варіант такого ж автомобіля з електричним приводом і живленням від акумуляторної батареї. Ці розробки експонувалися на всеукраїнській і всесоюзній виставках науково-технічної творчості молоді.

Студентами Тригубом І., Костичевим В., Хаселевим Ю., Войним С., Майдебурою В. і Яцун С. вперше в СРСР був розроблений і виготовлений автомобіль «Баггі» (1972 р.), автомобіль-карт із регулюючим дорожнім просвітом для експлуатації по дорогах із різним покриттям.

Студенти і випускники кафедри були організаторами спортивного клубу «Трамплін», першого не тільки в Україні, але й у СРСР центру науково-технічної творчості молоді (1979 р.), ініціаторами і творцями НТЦ «ЗАЗавтотехніка», де і сьогодні під керівництвом викладачів і працівників НТЦ розробляються і виготовляються зразки нової автомобільної техніки.

Співробітники кафедри постійно приділяють увагу пошуку шляхів становлення вітчизняного автомобіле- і тракторобудування в нових економічних умовах. У зв’язку з розпадом старої системи розподілу виробництва в межах країн, що входили до складу СРСР, кризовими явищами в їх економіці, перепрофілюванням підприємств для задоволення своїх національних інтересів, автотракторобудування України практично виявилося паралізованим. Підйом галузі і її інтеграції у світову економіку стримуються відсутністю і нераціональною дією механізмів державного регулювання процесів імпорту, інвестування і стимулювання національного виробника продукції автотракторобудування. У цих умовах, з огляду на обмежені ресурси вітчизняного споживача автотракторної продукції, доцільно розвивати виробництво деяких машин як виробів крупновузлової збірки, із максимальним використанням потенціалу вітчизняного виробника і необхідного залучення зацікавлених іноземних інвесторів-постачальників комплектуючих.

Виробництво таких машин необхідно розміщувати на спеціалізованих підприємствах обмеженої потужності, не обтяжених високою питомою вагою накладних витрат, пов’язаних із підтримкою нераціонально функціонуючих структурних підрозділів та інфраструктури.

Згідно договору №1 від 20.08.1991 року між Запорізьким автомобілебудівним заводом «ЗАЗ» і Запорізьким машинобудівним інститутом (ЗМІ) відкрита філія кафедри «Автомобілі». На автозаводі «ЗАЗ» проводяться різні види практик з залученням до навчального процесу провідних фахівців, а також проводяться лабораторні та практичні заняття із використанням обладнання лабораторії стендових випробувань. Кращі студенти випускних курсів навчаються у школі кадрового резерву.

Згідно наданої Державною акредитаційною комісією ліцензії, з 1995 року розпочалася підготовка фахівців в університеті зі спеціальності «Колісні та гусеничні транспортні засоби». А з 2000 року на кафедрі відкрилась нова спеціальність «Двигуни внутрішнього згоряння».

До 100-річчя ЗНТУ кафедра одержала від своїх випускників, що працюють на Запорізькому автомобільному заводі «ЗАЗ» чудовий подарунок – лабораторію для «Випробування двигунів і агрегатів трансмісії автомобіля», обладнану гальмівною установкою з рекуперацією енергії.

У 2014 році в університеті створена нова кафедра «Двигуни внутрішнього згорання», яку очолив д.т.н., проф. Слинько Г.І., і спеціальність «Двигуни внутрішнього згорання» з кафедри «Автомобілі» перейшла на новостворену кафедру.

Багата Історія кафедри не тільки етапами росту і своїми досягненнями, а й своїми випускниками, серед яких видатні розробники та організатори виробництва і експлуатації автотракторної техніки, державні діячі, керівники і адміністратори різного рівня. З них: Атоян К.М. – к.т.н., головний інженер ДСКБ по автобусах, начальник головного КБ ЛАЗ; Шимков О.А. – д.т.н., проф., заступник головного конструктора колісних тягачів МАЗ; Безверхий С.Ф. – д.т.н., проф., директор ЦНДАП Міністерства автомобільної промисловості СРСР; Щербаков О.П. – начальник відділу вантажних автомобілів бюро перспективного проектування ВГК УАЗ, провідний спеціаліст відділу сертифікації автомобілів УАЗ; Бєліков С.Б. – д.т.н., проф., ректор ЗНТУ, Заслужений працівник освіти України; Папашев О.Х. – начальник управління головного конструктора заводу «АвтоЗАЗ», Голова Ради директорів ЗАТ «АвтоЗАЗ-ДЕУ», Голова правління ЗАТ з іноземною інвестицією «Запорізький автомобілебудівний завод», Заступник Голови правління з виробничих питань «УкрАВТО», Віце-президент Корпорації «УкрАВТО», Заслужений машинобудівник України; Ластовецький М.І. – радник голови правління ЗАТ «ЗАЗ»; Плечун Ю.І. – начальник управління головного конструктора, технічний директор Запорізького автомобілебудівного заводу (ЗАЗ), технічний директор заводу легкових автомобілів Корпорації «УкрАВТО» в Польщі (FSO), перший заступник Голови правління ЗАТ «ЗАЗ», Віце-президент Корпорації «УкрАВТО», Президент Компанії з управління активами Корпорації «УкрАВТО»; Філіпенко С.В. - начальник управління головного конструктора, заступник Голови правління Запорізького автомобілебудівного заводу (ЗАЗ),заступник Голови правління заводу легкових автомобілів Корпорації «УкрАВТО» в Польщі (FSO), заступник Голови правління Корпорації «УкрАВТО»; Вяткін С.Г. – директор ТЦ ПАТ «ЗАЗ», Заслужений машинобудівник України; Ральченко Ю.Ю. – головний конструктор ПАТ «ЗАЗ», Заслужений машинобудівник України; Харкун В.М. – заступник головного конструктора КрАЗ, технічний директор КрАЗ; Прусов П.М. – д.т.н., провідний інженер-конструктор відділу омологації управління проектування і супроводу складання автомобіля дирекції з інжинірингу ВАТ «АвтоВАЗ», Заслужений машинобудівник РФ, Заслужений конструктор РФ; Лебединець В.І. – головний інженер ПАЗ; Макаров А.І. – начальник відділу легкових автомобілів бюро перспективного проектування ОГК УАЗ, начальник управління ДК УАЗ, Головний конструктор УАЗ; Артюх Н.Ф. – к.т.н., заст. директора з науки НДІ; Глушко В.І. – к.т.н., доц., декан машинобудівного факультету ЗНТУ, академік Підйомно-транспортної академії наук України; Козирев В.Х. – к.т.н., доц., професор кафедри «Автомобілі» ЗНТУ, академік Транспортної академії України; Дєдков М.В. – канд. істор. наук, доц., декан гуманітарного факультету, зав. кафедри українознавства та загальної мовної підготовки ЗНТУ; Москалюк А.М. – заступник головного конструктора ВАТ «АвтоВАЗ», ведучий конструктор проекту «ВАЗ 2110», директор проекту «Lada 4х4»; Карташов Є.Г. – к.ф.н., депутат Верховної ради України, мер м. Запоріжжя, Голова Держадміністрації Запорізької обл., Надзвичайний і Повноважений посол України у республіці Казахстан; Понеділко В.І. – канд.. істор. наук, доцент, народний депутат України; Семенченко О.М. - директор департаменту контрольно-ревізійної роботи та економічної розвідки, генерал-майор; Яковенко Ю.П. – Голова Наглядової ради ВАТ «Трест Запоріжалюмінбуд»; Столбінський В.В. – заст. голови міськвиконкому; Іванов І.Є. – Президент Запорізької обласної асоціації «Запоріжоблавтотранс»; Каплун В.І. – Головний інженер, технічний директор ВАТ «Павловський автобус», Член Ради директорів Корпорації «БОГДАН», Віце-президент Корпорації «БОГДАН»; Сазонов С.В. – заступник Голови правління виробничого об'єднання «АвтоЗАЗ», перший заступник Голови Запорізької обласної державної адміністрації, Голова правління, генеральний директор Холдингової компанії «АвтоКрАЗ», Голова Наглядової ради ПАТ «АвтоКрАЗ»; Шередеко Ю.Л. – науковий співробітник в галузі інформаційних технологій та систем НАН і МОНУ; Кузьменко А.В. – начальник навчального центру ПАТ «ЗАЗ», та інші.

 

Атоян Карл Макарович

Головний інженер ДСКБ по автобусах, начальник головного КБ ЛАЗ

(На фото) Виставка автобусів «ЛАЗ» в Кремлі у 1961 р. Головний конструктор заводу Атоян К. М. (в центрі) доповідає керівникам держави того часу Першому Секретарю ЦК КПРС Хрущову М.С., Першому заміснику Голови Ради Міністрів СРСР Мікояну А.І., Голові Президіума Верховної Ради СРСР Брежнєву Л.І. (в першому ряду, з ліва на право) та ін. про автобуси.

 

 

Папашев Олег Хайруллович

 

Начальник управління головного конструктора заводу «АвтоЗАЗ», Голова Ради директорів ЗАТ «АвтоЗАЗ-ДЕУ», Голова правління ЗАТ з іноземною інвестицією «Запорізький автомобілебудівний завод», Заступник Голови правління з виробничих питань «УкрАВТО», Віце-президент Корпорації «УкрАВТО», Заслужений машинобудівник України.

 

 

 

Плечун Юрій Іванович

Начальник управління головного конструктора, технічний директор Запорізького автомобілебудівного заводу (ЗАЗ), технічний директор заводу легкових автомобілів Корпорації «УкрАВТО» в Польщі (FSO), перший заступник Голови правління ЗАТ «ЗАЗ», Віце-президент Корпорації «УкрАВТО», Президент Компанії з управління активами Корпорації «УкрАВТО».

 

 

Філіпенко Сергій Вадимович

Начальник управління головного конструктора, заступник Голови правління Запорізького автомобілебудівного заводу (ЗАЗ), заступник Голови правління заводу легкових автомобілів Корпорації «УкрАВТО» в Польщі (FSO), заступник Голови правління Корпорації «УкрАВТО».


 

Вяткін Сергій Германович

Директор ТЦ ПАТ «ЗАЗ», Заслужений машинобудівник України.

 

 

Ральченко Юрій Юрійович

Головний конструктор ПАТ «ЗАЗ», Заслужений машинобудівник України.

 

Восени 2003 року колективом кафедри «Автомобілі» при підтримці ректорату університету і деканату транспортного факультету була проведена реконструкція території навколо корпусу кафедри «Автомобілі». При цьому було спилено старі дерева, а замість них посаджені молоді. У висадженні молодих каштанів і беріз, приуроченому до дня народження університету, взяли участь і посадили свої дерева випускники кафедри минулих років: міський голова Карташов Є.Г., ректор ЗНТУ Бєліков С.Б., начальник міської ДАІ Щегольський Ю.А., перший декан автомобільного факультету Борисов Б.П., члени ректорату, декани, завідувачі кафедр університету, а також викладачі, співробітники і студенти транспортного факультету.

Кафедра «Автомобілі» сьогодні – це окремий двоповерховий корпус площею 866,4 м2 і допоміжне приміщення площею 197 м2. В корпусі розташовано 9 навчальних аудиторій та лабораторій загальною площею 756 м2 із розміщеними в них макетами, агрегатами і механізмами автомобілів і двигунів внутрішнього згоряння, розрізами механізмів двигунів, планшетами, плакатами та ін.

На кафедрі ведеться підготовка фахівців за освітніми ступенями «бакалавр» і «магістр», та освітньо-кваліфікаційним рівнем «спеціаліст» за спеціальністю 133 - Галузеве машинобудування, за освітньою програмою (спеціалізацією) «Колісні та гусеничні транспортні засоби». Підготовка студентів здійснюється за денною та заочною формами навчання, на контрактній та бюджетній основі.

У запорізькому регіоні Запорізький національний технічний університет є єдиним вищим навчальним закладом, у якому ведеться підготовка фахівців з автомобілебудування. Потреба у підготовці спеціалістів із такого фаху є досить гострою в регіоні. Це визначається великою кількістю підприємств та організацій, які мають перспективи розвитку.

Сьогодні кафедра має потужну матеріально-технічну базу для проведення навчальних занять та науково-дослідної роботи студентів.

Програма підготовки фахівців автомобілебудівників, разом з загальноосвітнім блоком та блоком інженерних дисциплін, передбачає вивчення спеціальних курсів, більшість яких побудована на безперервному освоєнні й використанні сучасної комп’ютерної техніки.

Викладачі та співробітники кафедри постійно працюють над удосконалюванням навчального процесу, лабораторної бази, методичного забезпечення. Розробляють конспекти лекцій, методичні вказівки з виконання студентами лабораторних і практичних робіт, які видані в університетській друкарні і є незамінним практичним матеріалом для студентів. Розробляють і виготовляють інформаційні, навчальні й випробувальні стенди, наочне приладдя.

Сьогодні лабораторна база кафедри не тільки забезпечує навчальний процес, але дозволяє проводити і науково-дослідні роботи з вирішення актуальних технічних проблем виробництва, проводити наукові дослідження викладачам і аспірантам кафедри.

Основним напрямом наукової діяльності співробітників кафедри є поліпшення експлуатаційно-технічних властивостей колісних транспортних засобів вдосконаленням робочих процесів їх систем, агрегатів та механізмів.

Наукові дослідження викладачів кафедри відповідають їх науковій спеціалізації та навчальним дисциплінам, які вони забезпечують, і спрямовані на дослідження впливу: конструктивних та експлуатаційних параметрів теплових енергетичних установок (д.т.н., проф. Головчук А.Ф.), конструктивних параметрів трансмісій (к.т.н., доц. Козирев В.Х.), параметрів керування і конструкції гальмівних механізмів (к.т.н., доц. Сосик А.Ю.), робочих процесів рушіїв (к.т.н., доц. Слюсаров О.С.), систем безпеки (к.т.н., доц. Дударенко О.В.), показників маневреності та стійкості руху (к.т.н. Банніков В.О., старш. викл. Щербина А.В.), контактної взаємодії елементів трибоз’єднань типу «вал-втулка» з формованими зносостійкими структурами в умовах граничного тертя (к.т.н., доц. Кубіч В.І.) транспортних засобів на їх експлуатаційні показники.

До проведення на кафедрі науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт залучаються студенти, що забезпечує підвищення їх підготовки до самостійної інженерної діяльності й адаптації у сучасних умовах виробництва.

Практичні навички студенти отримують при проведенні лабораторних робіт у лабораторіях кафедри: «Конструкція шасі транспортних засобів», «Конструкція двигунів внутрішнього згоряння», «Діагностика двигунів внутрішнього згоряння», «Випробування транспортних засобів», «Стендові випробування транспортних засобів, їх агрегатів і систем», «Електричне, електронне і мікропроцесорне устаткування транспортних засобів», «Автоматичні системи транспортних засобів».

Кафедра «Автомобілі» співпрацює зі спорідненими кафедрами та фахівцями: Національного Транспортного університету (м. Київ), Київського національного технічного університету «Київський політехнічний інститут», Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, Кременчуцького технічного університету, Національної металургійної академії України (м. Дніпропетровськ), Національного університету «Львівська політехніка», Військової академії (м. Одеса). У травні 2016 року в рамках розвитку і розширення відносин між університетами, підвищення науково-технічних потенціалів їх структурних підрозділів, сприяння їх науковій співпраці й практичній реалізації наукових розробок, був складений договір між ЗНТУ і Карагандинським державним університетом ім. академіка Е.А. Букетова. Підтримуються науково-технічні зв’язки та співпраця з навчальною лабораторією новітніх триботехнологій Національного авіаційного університету м Києва. Це надає можливість забезпечувати якісну підготовку фахівців у відповідності до стандарту освіти для навчальних закладів IV рівня акредитації.

У 2015/2016 навчальному році колективом кафедри успішно проведено чергову акредитацію спеціалізації «Колісні та гусеничні транспортні засоби». Рішенням Акредитаційної комісії від 01 березня 2016 року ЗНТУ отримано сертифікат терміном на 5 років для підготовки магістрів за денною та заочною формами навчання у кількості по 20 осіб.

В умовах зростаючого процесу оновлення суспільства, наглядна агітація молодого покоління набуває все більшої актуальності. За поточний навчальний рік на кафедрі було виготовлено макет стенду, на якому кількома блоками представлено історію кафедри, видатних випускників,  професорсько-викладацький та допоміжний склад та матеріально-технічне забезпечення кафедри.

 

У 2016 році на кафедрі підготовлено стенд «Кафедра «Автомобілі» Запорізького національного технічного університету», розроблена емблема кафедри та цінна інформація для студентів, викладачів та гостей університету.Це історія кафедри, видатні випускники, колектив кафедри, навчальна та науково-дослідна робота кафедри.

 

 

 

Колектив кафедри «Автомобілі» 2016 року

 

На кафедрі автомолів велика увага приділяється профорієнтаційній роботі з випускниками шкіл та коледжів Запорізького регіону, які стоять перед вибором професійної діяльності.

Ким бути? Це питання хвилює учнівську молодь з року в рік. Професій багато, а вибір один. Шлях у самостійне життя повинен, безумовно, бути правильним, обдуманим і розміркувати про це потрібно вже тепер.

Правильний вибір професії сьогодні – запорука матеріального та морального благополуччя завтра.

Колектив кафедри «Автомобілі» щиро вітає першокурсників 2016 року зі святом урочистої посвяти у студенти. До лав майбутніх автомобілебудівників зараховано 42 випускника коледжів: Бердянського машинобудівного коледжу ЗНТУ, Запорізького будівельного коледжу, Токмацького механічного технікуму ЗНТУ та 3 випускника з повною загальною середньою освітою.

Бажаємо нашим майбутнім колегам отримати професію до душі і стати справжніми професіоналами своєї справи.

А абітурієнтів 2017 року запрошуємо опанувати таку цікаву та потрібну для незалежної України спеціалізацію – Колісні та гусеничні транспортні засоби.

Кафедра «Автомобілі» ЗНТУ активно підтримує проведення зустрічей випускників. На інтернет-сторінці провідний фахівець кафедри Решетняк О.В. написала: «…День зустрічі випускників - одночасно дуже радісний і трішки сумне свято. Радісний від того, що бачачи рідними за багато років навчання обличчя, душею і думками повертаєшся в дитинство і юність. А сумний він тому, що час летить невблаганно швидко, і з кожною наступною зустріччю це відчувається сильніше. У будь-якому навчальному закладі зазвичай існують свої традиції свята. Уже за тижні і навіть місяці починається активна підготовка до зустрічей, вирують соціальні мережі, організовуються пошуки друзів-однокласників. Здається, що сама юність десь в куточках серця завмирає від передчуття зустрічі з минулим. А той заряд веселощів, оптимізму і енергії, який дарують такі зустрічі, дає сили, змушує прагнути до нових висот і надовго залишається в пам'яті яскравим приємним враженням.

Збираються колишні студенти, збираються викладачі. Згадують, розчулюються, роняють скупу чоловічу або кришталеву дівочу сльозу на протерту рукавами парту. Розглядають пилові фотоальбоми ...

Так, зустрітися з улюбленими викладачами, деканами, однокурсниками, згадати щасливий студентський час, в вересні 2016 року, з нагоди вступу до ВНЗ 50 років тому і закінчення ВНЗ 45 років, зібралися колишні студенти 1971 року випуску гр. А-116, що проживають в різних містах: Запоріжжі, Бердянську, Мелітополі, Сімферополі, Нікополі, Євпаторії, Києві, Кременчузі, Кривому Розі, Кургані, Мінську, Черкасах, і навіть - США.

Девіз групи: «Йти неодмінно далі. Домагатися неодмінно більшого».

 

Фото напам’ять. Випускники кафедри «Автомобілі» 1971 року випуску, ЗНТУ – 2016 р.

 

У 1971 році 29 чоловік успішно закінчили автомобільний факультет (нині транспортний) ЗМІ ім. В.Я. Чубаря (нині ЗНТУ), отримавши спеціальність і кваліфікацію «інженер-механік», і які були направлені на роботу в різні міста: Запоріжжя, Бердянськ, Мелітополь, Львів, Волгоград, Кишинів, Курган, Павлово, Шамрила.

По-осінньому сонячний і теплий день, повний яскравих фарб і усмішок, підтримував атмосферу свята. Упевнена кар'єра і самодостатність не загасили їх юнацького завзяття. Палаючі очі, щирі емоції, рвучкі жести відбивали радість зустрічі з Alma Mater, друзями студентства, улюбленими викладачами.

Випускники із задоволенням поспілкувалися, говорили про віхи життєвого шляху, про перипетії свого сімейного життя, трудові досягнення, поділилися секретами професійної майстерності, і звичайно, найцікавішими були їх студентські спогади, і смішні, і сумні. Аудиторія раз у раз вибухала оплесками, завмирала в легкому світлому смутку, наповнювалася добрим сміхом, коли згадували сцени з минулого студентського життя.

Колишні студенти мали можливість відвідати улюблені кафедри, аудиторії, корпуси нашого університету.

Багато вчорашніх студентів ЗНТУ (ЗМІ) стали висококласними фахівцями, впевнено посівши відповідальні посади в сфері автомобілебудування, а також інших галузей.

Зустріч випускників - збираються як перші випускники, так і наймолодші. Коло друзів неухильно розширюється, поповнюючись дітьми і внуками нинішніх випускників університету та його студентів. Це закон життя, що складається з низки поколінь.

У стрімкому темпі нинішнього життя важливо зберігати спадкоємність поколінь, мати можливість повернутися, хоч і ненадовго, в далеке прекрасне студентське минуле, зустрітися з викладачами, які дали знання і престижну професію, висловити їм щиру подяку.

Студентські роки завжди залишаться в пам'яті колишніх випускників, і згадують їх як прекрасна пора сподівань та надій. Саме в ці роки студенти знаходять головні цінності життя - знання, любов, родину, друзів. І куди б не закинула їх доля, вони завжди пам'ятають рідну Alma Mater, своїх наставників, товаришів і завжди раді зустрічі з ними…».

Нині колектив кафедри налічує 15 співробітників. Із них: 7 – викладачі, 8 – навчально-допоміжний склад.

Кафедра «Двигуни внутрішнього згорання» (ДВЗ) є однією з найстаріших кафедр НУ «Запорізька політехніка». Вона створена в 1944 році у Запорізькому автомеханічному інституті, що поновив роботу після звільнення міста від німецьких окупантів. У 1948 році на основі кафедри двигунів внутрішнього згоряння створена кафедра «Теплотехніка і гідравліка», яка входила до складу автотракторного факультету, машинобудівного факультету (з 1957 року), автомобільного факультету (з 1961 року). У 1948 навчальному році кафедри двигунів і автомобілів були об’єднані.

На базі кафедри теплотехніки і гідравліки в 1964 р. була знову сформована кафедра «Автомобілі». В 2000 році на кафедрі «Автомобілі» відкрито спеціальність «Двигуни внутрішнього згорання». Викладачі кафедри «Теплотехніка і гідравліка» приймають активну учать в підготовці студентів.

В 2014 році на основі кафедри «Теплотехніка і гідравліка» транспортного факультету створено випускову кафедру двигунів внутрішнього згорання, яка забезпечує підготовку кваліфікованих фахівців за спеціальністю 133 «Галузеве машинобудування», освітньої програми «Двигуни внутрішнього згорання» – бакалаврів та магістрів денної і заочної форм навчання. Кафедра забезпечує навчальний процес за 47 навчальними дисциплінами (з них 39 – спеціальних), а також проведення виробничої і переддипломної практики, виконання курсових проектів і робіт, атестацію, дипломування.

Кафедрою послідовно керували доцент В. С. Комаров (1944–1945 р.); доцент А. Н. Югендфайн (1945–1947 р.); к.т.н., доцент Г. Д. Берштейн (1947–1949 р.); к.т.н., доцент М. Г. Круглов (1948–1953 р., у подальшому д.т.н., професор, заслужений діяч науки і техніки СРСР); к.т.н., доцент В. Д. Ольяк (1953–1979 р.); д.т.н., проф. Я. О. Єгоров (1979–1988 р.); к.т.н., доцент М. П. Бурчак (вересень 1982р.–серпень 1983 р.); д.т.н., проф. П. Г. Краснокутський (1988–1997 р.); д.т.н., проф. Я. О. Єгоров (1997–2005р.); д.т.н., проф. О. М. Скляревський (2005–2007 р.); д.т.н., проф. Г. І. Слинько (з 01.02.2007 р. по 31.03.2024 р.).

Співробітники кафедри підготували і видали 15 підручників і навчальних посібників з грифами Міністерства освіти УРСР і МОН України, понад 250 методичних розробок зі спеціальних, теплотехнічних, гідравлічних дисциплін, опублікували понад 500 наукових статей.

Важливою складовою частиною діяльності кафедри є наукова праця. Вона спрямована на удосконалення машин, технологічного устаткування і процесів з метою енергозбереження, поліпшення показників машин та властивостей матеріалів. Кафедра має для цього дві навчальні лабораторії. Основні наукові напрямки кафедри: термогазодинамічні процеси у комбінованих двигунах внутрішнього згоряння, цей напрям очолює д.т.н., професор Г. І. Слинько, виконавці: к.т.н., доцент В. О. Мазін, к.т.н., ст. викладач Р. Ф. Сухонос; теплофізичні та газодинамічні процеси у металургійному виробництві – к.т.н., ст. викладач Н. О. Євсєєва, ст. викладач Н. Є. Рябошапка; механізми деформації і руйнування конструкційних матеріалів – к.т.н., доцент С. О. Беженов. Роботи в науковому напрямку «Машинне моделювання і дослідження динамічних процесів в об’ємних гідроприводах машин і агрегатів» на каф. «Теплотехніка і гідравліка» велися з 1974 року під керівництвом проф. О. М. Скляревського.

Одним з основних наукових напрямків на кафедрі є удосконалення показників комбінованих двигунів внутрішнього згоряння. Роботи в цьому напрямку ведуться з 1964 р. під керівництвом проф. Я. О. Єгорова. В теперішній час цю тему очолює д.т.н., проф. Г. І. Слинько.

Завідувач кафедри «Теплотехніка і гідравліка» ЗМІ Михайло Георгійович Круглов протягом тривалого часу завідував кафедрою Е-2 «Комбіновані двигуни внутрішнього згоряння» у Московському вищому технічному училищі ім. М. Е. Баумана, обіймав відповідальну державну посаду, він був заступником голови Державного комітету з науки і техніки при Раді Міністрів СРСР, керував машинобудівним напрямком.

Однією із найяскравіших постатей на автомобільному факультеті був кандидат технічних наук, доцент Валентин Дмитрович Ольяк. Валентин Дмитрович керував кафедрою «Теплотехніка і гідравліка» протягом 26 років. У період становлення кафедри під його керівництвом і за його особистої участі створено основні лабораторії теплотехнічного і гідравлічного напрямків, що були обладнані сучасними для того часу установками і приладами. В. Д. Ольяк активно працював у науці, опублікував 65 наукових праць; головним напрямком його наукової діяльності були дослідження у галузі нестаціонарної теплопровідності.

У 60-і роки ХХ століття група співробітників під керівництвом доцента В. Д. Ольяка розробила конструкцію і методику розрахунку гальмівного пристрою індукційного типу, що і тепер застосовується при випробуваннях двигунів внутрішнього згоряння. Одна з цих конструкцій знайшла застосування на заводі «Дальдизель» (Росія, Хабаровськ).

Ярослав Олексійович Єгоров у 1957 році закінчив Московське вище технічне училище імені М. Е Баумана за спеціальністю «Двигуни внутрішнього згоряння». З 1957 по 1960 р. працював конструктором на турбомоторному заводі у Свердловську. З 1961 по 1963 р. – аспірант МВТУ ім. М. Е. Баумана. У 1964 році захистив кандидатську дисертацію. З грудня 1963 року працював у ЗМІ. З 1979 по 1988 р. та з 1997 по 2005 р. завідував кафедрою «Теплотехніка і гідравліка». Працював на посаді професора на кафедрі «Автомобілі». У 1977 році захистив докторську дисертацію за темою «Газова динаміка комбінованих двигунів внутрішнього згоряння». Під його керівництвом підготовлені та захищені три кандидатські дисертації. За результатами досліджень опублікував 110 наукових праць. Сфера наукових інтересів: термодинамічні та газодинамічні процеси у комбінованих двигунах внутрішнього згоряння. Тривалий час тісне співробітництво здійснювалося з ВО «Південьдизельмаш»: на кафедрі виконано розрахункові й експериментальні дослідження систем газоповітряного тракту і газотурбінного наддуву двигунів серії 6ЧН-12/14 і 12ЧН-14/14. У результаті цих досліджень істотно уточнено розрахункові методики визначення параметрів стану робочого тіла в циліндрі й основних енергетичних і економічних показників двигунів. Запропоновано конструкцію нового клапанного пристрою, що забезпечує більш ефективний перебіг робочих процесів, що призвело до поліпшення економічності рухомої установки. Отримані дані використано при удосконаленні серійних двигунів типу ЧН-12/14 і при проектуванні нового двигуна 12ЧН-14/14.

Зокрема Я. О. Єгоров є автором та співавтором навчальних посібників: «Физико-математическая модель рабочего цикла двигателя внутреннего сгорания автотракторного типа», «Основы теории комбинированных двигателей внутреннего сгорания автотракторного типа», «Теоретичні основи теплотехніки у системах машинобудування». У даний час працює на посаді професора на кафедрі «Автомобілі».

Понад 30 років на кафедрі «Теплотехніка і гідравліка» працював Олександр Миколайович Скляревський. З вересня 2005 року очолював кафедру. Після закінчення інституту з червоним дипломом (1969 рік) працював у Запорізькому об’єднанні «Моторобудівник» – конструктором, а згодом – начальником групи конструкторів. Після п’яти років праці в об’єднанні О. М. Скляревський повернувся до «машинки» досвідченим конструктором, працював старшим інженером науково-дослідного сектору. У 1982 року захистив кандидатську дисертацію з теми «Розроблення і дослідження гідравлічного слідкувального привода».

За цей період кафедрою на основі договорів з підприємствами виконані науково-технічні розробки. Разом із Запорізьким моторобудівним заводом (нині «Мотор-Січ») розроблено системи автоматичного регулювання газотурбінної установки ТКУ-400 і електрогідравлічний слідкуючий привод випробувальної установки для вісесиметрічного навантаження дисків турбін авіаційних газотурбінних двигунів. Впровадження результатів цих робіт дозволило підвищити ресурс авіаційних газотурбінних двигунів. Для спеціального конструкторського бюро випробувальних машин (СКБИМ, м. Армавір, Росія) розроблено комплекс математичних моделей і машинних програм для розрахунку характеристик випробувальних машин і оптимізації їхніх параметрів. Згідно з договором з Мелітопольським заводом тракторних гідроагрегатів розроблено програму машинного моделювання і розрахунку динамічних процесів у гідророзподільнику Р-80. Проведено дослідження динаміки розподільника й оптимізація його параметрів. Для заводу «Днепроспецсталь» виконані дослідження нестаціонарних процесів у гідравлічній системі зрівноважування валків прокатного стану. Розроблено рекомендації зі зниження коливань тиску в силових гідроциліндрах і гідромашинах, що дозволило підвищити надійність і довговічність шпиндельного вузла. Проведено роботи по створенню гідравлічного приводу з мультиплікатором, призначеного для циклічного навантаження внутрішніх порожнин вузлів і деталей гідравлічним тиском.

За зазначеним науковим напрямком опубліковано 60 наукових статей, у т.ч. отримано 5 авторських посвідчень СРСР, видано 3 навчальні посібники: «Машинное моделирование электрогидравлических следящих приводов» , «Объемный гидропривод» , «Электрогидравлический следящий привод», що мають гриф Міністерства освіти УРСР та Міністерства освіти і науки України. У 2004 році О. М. Скляревський захистив докторську дисертацію з проблем моделювання і дослідження нестаціонарних процесів в об’ємних гідроприводах.

У даний час очолює кафедру «Гідромашини, гідроприводи і гідропневмоавтоматика» у Санки-Петербурзькому інституті машинобудування (ЛМЗ-ВТУЗ).

Слинько Георгій Іванович – доктор технічних наук, професор, академік Академії інженерних наук України, член Українського товариства з механіки руйнування матеріалів, відмінник освіти України. У 1970 р. закінчив з відзнакою ЗМІ за спеціальністю «Автоматизація металургійного виробництва». З 1970 по 1994 рік працював на Мелітопольському моторному заводі. Пройшов трудовий шлях від майстра з ремонту ливарного обладнання до головного металурга заводу. У 1990 році без відриву від виробництва закінчив навчання в аспірантурі при ЗДТУ і захистив кандидатську дисертацію за спеціальністю «Матеріалознавство». З 1994 по 1998 рік працював професором на кафедрі «Технологія конструкційних матеріалів» Таврійської державної агротехнічної академії. З 1998 по 2007 рік – професор кафедри «Технологія металів» ЗНТУ. У 2005 р. захистив докторську дисертацію за спеціальністю «Матеріалознавство». З 2007 і по теперішній час – завідувач кафедри «Двигуни внутрішнього згорання» («Теплотехніка і гідравліка» до 2014 року) ЗНТУ. Сфера наукових інтересів в галузі матеріалознавства і металургії з питань зміцнення матеріалів для машинобудування. Виконав наукові та технологічні розробки щодо структурного зміцнення матеріалів для деталей газорозподільного механізму двигунів внутрішнього згоряння серій МеМЗ та «Мотор-Січ». Сумарний річний економічний ефект від впровадження розробок у виробництво склав понад чотирьох мільйонів гривень. Автор понад 140 публікацій, у тому числі 3-х навчальних посібників та 2 монографій, має 7 авторських свідоцтв та патентів на винаходи. Зокрема, автор монографії «Фосфористый чугун: материаловедческие аспекты структурного упрочнения», співавтор і науковий редактор навчального посібника «Теплотехнічні процеси та теплова обробка матеріалів і виробів», співавтор монографії: «Структура та опір руйнуванню залізовуглецевих сплавів».

Підготував одного доктора технічних наук за спеціальністю «Матеріалознавство». Г. І. Слинько нагороджений Почесною грамотою Міністерства освіти і науки України, є відмінником освіти України.

Тривалий час на кафедрі працювали учасники Великої вітчизняної війни Б. П. Борисов, В. І. Дєчєв, М. П. Бурчак. Доцент Борис Петрович Борисов у період від створення факультету у 1961 р. до 1985 р. був його деканом. Доцент В. І. Дєчєв є автором двох підручників за курсом «Гідравліка, гідромашини і гідроприводи». Ветерани кафедри доцент Г. М. Кідіна, доцент Л. Г. Носарєв, доцент А. В. Брильов, ст. викладач Ю. О. Мочалов відрізнялися високим професіоналізмом у педагогічній діяльності й уважним ставленням до студентів.

Доцент Анатолій Васильович Брильов у 70-і роки виконав цікаве дослідження із запису похідної тиску в циліндрі, для чого він розробив методику та сконструював оригінальний датчик індукційного типу. Застосування цієї методики та датчика істотно розширило можливості експериментального дослідження робочих процесів у ДВЗ.

У 60-70-і роки під керівництвом доцента Л. Г. Носарєва у співдружності з Запорізьким алюмінієвим заводом на кафедрі велися наукові роботи з удосконалювання системи гідротранспорту в алюмінієвому виробництві. Результатом цих робіт стало поліпшення характеристик відцентрових насосів, використовуваних для подачі пульпи.

Важливим досягненням кафедри було створення аеродинамічної труби (керівник проекту доцент В. І. Дєчєв), що використовувалася для оцінки аеродинамічного опору моделей кузова автомобіля «Запорожець» і вибору оптимальної форми кузова, а також для раціонального проектування повітропотоків у системі повітропостачання двигуна.

У цей же період доценти кафедри Валерій Іванович Дєчєв і Галина Миколаївна Кідіна виконали дослідження систем масляного охолодження трансформаторів високої потужності. Результати цієї роботи використані при проектуванні систем охолодження сучасного трансформаторного устаткування. Робота «Дослідження гідравлічного опору діалізатора апаратів штучної нирки» , виконана доцентами В. І. Дєчєвим і Г. М. Кідіною, знайшла високу оцінку і застосування в спеціальних медичних установах області. В житті вони були не тільки талановитими вченими, вони були зразком і як подружжя.

Тривалий час на кафедрі діє секція «Теплофізика технологічних систем»; яку раніше очолював доцент. О. М. Улітенко. Науково-дослідні роботи студентів, виконані під керівництвом викладачів кафедри, відзначено дипломами і грамотами; спільно зі студентами опубліковано статті, отримано патент на винахід; один студент став стипендіатом президента України. Дослідження проводилися за замовленням ВАТ «Мотор-Січ», ВАТ «Дніпроспецсталь», ВАТ «Запоріжсталь». У різні роки наукові дослідження в галузі теплофізичних процесів проводилися разом з вченими провідних НДІ (інститут металургії АН СРСР, ЦНДІчермет, ІЧМ, УкрНДІспецсталь та ін.). Наукові розробки впроваджено у виробництво у вигляді технологічних інструкцій, ДСТ, що регламентують виробництво металопродукції зі значними економічними ефектами.

Доцент Єгоров О. В. працював в інституті з 1969 року. Прийшов на кафедру ТЛП у науково-дослідну лабораторію після більше 10 років праці на ЗТМК (Запорізький титаномагнієвий комбінат) в якості апаратника (плавильника). У ЗМІ пройшов шлях від механіка ГНДЛ–1 до старшого наукового співробітника.

Отримавши в 1976 році диплом інженера-механіка, працював у лабораторії – механіком, старшим науковим співробітником, активно займався науково-дослідницькою роботою, готував дисертацію. 1983 року Олександр Валентинович захистив кандидатську дисертацію за спеціальністю «Матеріалознавство у машинобудуванні». Понад 20 років О. В. Єгоров працював на кафедрі «Теплотехніка і гідравліка» , викладав студентам дисципліни: «Теоретичні основи теплотехніки» , «Термодинаміка» , «Енергетичні установки» . Багато зусиль та уваги приділяв розробленню методичного забезпечення спеціальності «Енергетичний менеджмент» . Він був одним з кращих, найбільш досвідчених викладачів кафедри, автор понад 50 наукових і навчально-методичних праць. За час роботи в університеті Олександр Валентинович виховав тисячі студентів, виявляючи професійні якості викладача, вченого. Високий професіоналізм, скромність, чуйність викликав повагу співробітників кафедри і студентів університету.

Понад 30 років доцент О. М. Улітенко працював в нашому університеті, в якому теж навчався і який закінчив 1978 року. Працював на кафедрі «Машини і технологія ливарного виробництва» на посадах інженера, старшого інженера, старшого наукового співробітника. Успішно закінчив 1981 року аспірантуру, захистив кандидатську дисертацію. У 1985 році став доцентом кафедри «Теплотехніка і гідравліка» . Олександр Миколайович досконало засвоїв теплотехнічні дисципліні. Цікаво читав лекції, проводив лабораторні і практичні заняття, курсові роботи і проекти. Олександр Миколайович поєднував викладацьку роботу з наукою. Він – автор понад 130 наукових публікацій, одержав 4 авторські свідоцтва, розробив чимало методичних вказівок, видав 7 монографій і 3 навчальні посібники. Брав активну участь у науково-технічних конференціях, мав патенти України на винаходи. Відзначений знаком «Изобретатель СССР». Улітенко О. М. завжди був у творчих пошуках. Йому були притаманні чесність, порядність, принциповість, висока ерудиція, за що його шанували викладачі і студенти.

Колектив кафедри опікується підготовкою науково-педагогічних кадрів. За час існування кафедри її співробітники захистили чотири докторських дисертації: Я. О. Єгоров, Л. В. Морозов, П. Г. Краснокутський, О. М. Скляревський та десять кандидатських: А. В. Брильов, О. М. Скляревський, О. І. Беженов, В. В. Омельченко, В. Г. Казанський, В. І. Царіков, В. О. Мазін, О. В. Шперний, Н. О. Євсєєва, С. М. Ткаченко.

На теперішній час доценти на кафедрі Беженов С. О. та Мазін В. О. працюють над докторськими дисертаціями; ст. викладач Рябошапка Н. Є. навчається в аспірантурі.

Кафедра підтримувала і підтримує регулярні наукові і виробничі зв’язки з багатьма підприємствами і науковими установами колишнього СРСР і України, серед яких: ПАТ «Мотор Січ», ПАТ «Запорізький автомобілебудівний завод», Мелітопольський моторний завод, ВО «Південьдизельмаш», Мелітопольський завод тракторних гідроагрегатів, НТУ «Харківський політехнічний інститут», Харківський національний автомобільно-дорожний університет, Харківський національний аерокосмічний університет, НТУУ «КПІ», НТУ «Львівська політехніка» та ін.

В даний час кафедра «Двигуни внутрішнього згорання» веде інтенсивну роботу по удосконалюванню навчального процесу дисциплін для однойменної освітньої програми, по забезпеченню теплотехнічних і гідравлічних дисциплін, а також спеціальних дисциплін по спеціальностях 141 Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка, 134 Авіаційна та ракетно-космічна техніка, 192 Будівництво та цивільна інженерія, 131 Прикладна механіка, 132 Матеріалознавство, 136 Металургія.

Наукові праці і методичні розробки кафедри охоплюють широкий спектр галузей від металургії і машинобудування до медицини. Результати цих робіт мають важливе значення для розробки й удосконалювання двигунів, технологічних процесів, технічних систем, машин і апаратів, де використовуються теплота, рідини і гази.