Курс «Дефектологія» має чітку професійну спрямованість під час підготовки майбутніх спеціалістів, які орієнтовані на роботу із дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку.
Навчальну програму «Дефектологія» укладено згідно вимог кредитно-модульної системи організації навчання. Програма визначає обсяги знань, якими повинен опанувати бакалавр відповідно до вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики, алгоритму вивчення навчального матеріалу дисципліни «Дефектологія», необхідне методичне забезпечення, складові та технологію оцінювання навчальних досягнень студентів.
«Дефектологія» є складовою частиною дисциплін природничо-наукового циклу нормативного блоку. Її вивчення передбачає розв'язання низки завдань професійної підготовки висококваліфікованих і конкурентоспроможних фахівців у галузі дошкільної освіти відповідно до світових тенденцій та національного досвіду України, де передбачено різні форми організації освіти і соціалізації для дітей із вадами психічного, фізичного та (або) розумового розвитку, зокрема в умовах загальноосвітніх установ для дітей із нормальним розвитком (так зване інтегроване та інклюзивне навчання і виховання). Знання специфіки дітей з особливостями психофізичного розвитку надасть можливість педагогу організувати освітній процес з опорою на принципи корекції і компенсації порушення, уникнути помилок у визначенні шляхів і методів начання і виховання дитини.
В Україні згідно статистичних даних 9% від загальної кількості дітей мають порушення психофізичного розвитку і значна кількість цих дітей відвідує дошкільні навчальні заклади загального типу, де вони виховуються і навчаються разом з дітьми із нормальним розвитком, проте потребують спеціальної корекційно-спрямованої роботи для збереження їх розвитку, виправляння і компенсації певних вад, відхилень у процесі соціалізації. Зважаючи на вищезазначені аспекти, є потреба в ознайомленні майбутніх педагогів дошкільних установ з основами такої галузі педагогічної науки, як дефектологія.
Мета вивчення навчальної дисципліни «Дефектологія» полягає у формуванні професійної педагогічної компетентності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів шляхом оволодіння знаннями й уміннями роботи з дітьми з особливостями психофізичного розвитку, діагностики та корекції мовленнєвих порушень у дітей раннього і дошкільного віку, організації роботи з дітьми, що мають порушення мовлення, в умовах дошкільних навчальних закладів загального типу.
Завдання курсу:
-
ознайомлення з методологічними і теоретичними основами дефектології;
-
ознайомлення майбутніх вихователів масової системи освіти з підходами держави і суспільства до організації освіти дітей, які мають суттєві недоліки психофізичного розвитку, основами теорії та історії дефектології та логопедії, понятійно-категоріальним апаратом цих наук;
-
оволодіння загальними уявленнями про особливості пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери і всієї особистості в цілому різних категорій дітей з особливостями психофізичного розвитку;
-
забезпечення необхідної теоретичної підготовки студентів з питань дефектології та логопедії, пов’язаних з розумінням особливостей проблемної дитини раннього і дошкільного віку та можливих шляхів надання їй допомоги, формування уявлення про значущість своєчасного виявлення порушень розвитку в дітей, шляхи та способи попередження, діагностики та корекції мовленнєвих порушень у дітей раннього і дошкільного віку;
-
вивчення проблем і умов освітньої і соціальної інтеграції дітей з психофізичними порушеннями;
-
формування професійного інтересу у педагога масової системи дошкільної освіти до проблеми виховання і навчання дітей з відхиленнями в розвитку, розкриття перед ним освітніх можливостей різних предметних галузей дефектології та потенційних можливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
У процесі вивчення курсу важливо зосередити увагу на засвоєнні знань із таких питань: історія розвитку і становлення систем допомоги дітей з порушеннями розвитку в Україні та світі, теоретичні основи дефектології та логопедії, особливості мовленнєвого розвитку дітей раннього і дошкільного віку, види мовленнєвих порушень та система корекційної роботи при порушеннях звуковимови у дітей дошкільного віку.
Підвищенню ефективності семінарських занять сприятиме пере дбачене програмою виконання навчально-дослідницьких завдань, зокрема реферативних досліджень з актуальних проблем розвитку, становлення педагогічних систем навчання і виховання дітей з відхиленнями в розвитку в контексті інтеграції у європейський освітній простір; складання конспектів інтегрованих занять, спрямованих на формування і розвиток мовленнєвої діяльності дітей.
Під час семінарських занять, індивідуальної навчально-дослідницької та самостійної роботи студенти набувають уміння та навички:
-
Аналізувати політику Української держави щодо розвитку спеціальної освіти в історичній ретроспективі.
-
Виокремлювати методологічні і теоретичні основи дефектології.
-
З'ясовувати способи виявлення і подолання мовленнєвих порушень у дітей.
-
Опрацьовувати наукову та методичну літературу з проблем діагностики та корекції мовленнєвого розвитку дітей раннього і дошкільного віку.
-
Опрацьовувати інформаційні джерела з метою ознайомлення з технологіями і методиками навчання дітей з різними порушеннями психофізичного розвитку.
-
Добирати дидактичний матеріал, який зорієнтований на формування мовленнєвої діяльності дітей.
-
Складати конспекти інтегрованих занять, що мають на меті подолання мовленнєвих порушень у дітей дошкільного віку.
-
Аналізувати заняття з розвитку мовлення із погляду реалізації у його змісті навчальної, розвивальної і виховної мети.